De Waterbus

DeWaterbus breidt uit naar Noorden en Albertkanaal

ANTWERPEN - Door het succes van de zuidelijke route en de nood aan mobiliteitsoplossingen breidt het Havenbedrijf het traject van DeWaterbus dit najaar uit met een noordelijke route in het havengebied én tegen begin volgend jaar naar het Albertkanaal. Daarvoor zullen zes nieuwe schepen worden ingezet, waarvan drie milieuvriendelijke elektrische vaartuigen.

DeWaterbus vaart sinds 1 juli vorig jaar op de Schelde als alternatief vervoermiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Om nog meer mensen te kunnen bedienen, wordt het zuidelijke traject vanaf het najaar uitgebreid met 3 haltes naar het noorden. Passagiers varen vanaf het Steenplein naar de bestaande steiger op linkeroever aan het Sint Annastrand. DeWaterbus vervolgt haar traject in de haven langs de Scheldedijk en de Ketenislaan.

Marc Van Peel, schepen voor Haven: “De zuidelijke route vervoerde in de drukste maanden van het jaar tot 1.000 reizigers per dag. Voor het nieuwe noordelijke traject legt DeWaterbus minder lange afstanden af, maar ze zal op termijn tot vier keer de oversteek maken tussen linker- en rechteroever. Het traject moedigt mensen aan om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief."

Albertkanaalroute met elektrische schepen

Het Havenbedrijf rolt het traject van DeWaterbus over het Albertkanaal tegen begin 2019 uit in nauwe samenwerking met de Stad Antwerpen en de gemeenten Schoten en Wijnegem. De route zal halt houden aan de brug van de Houtlaan in Wijnegem, aan de monding van het Kempisch kanaal in Schoten en een tijdelijke halte is gelegen aan de fietsbrug van de Ijzerlaan. Aan het Havenhuis ligt de eindhalte van deze oostelijke lijn. De lijn op het Albertkanaal zal dankzij de zwakke stroming bediend worden door drie elektrische schepen.

Jacques Vandermeiren, ceo van Havenbedrijf Antwerpen: ”Gezien de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen, zoeken wij naar alternatieve en duurzame oplossingen om de bereikbaarheid van de haven te verhogen en zo onze bijdrage te leveren aan het ontlasten van het overbelaste wegennet rond Antwerpen.”