"Een complex havengebeuren internationaal verkopen is niet evident"

lucluc

Hoe kun je een complex product als een haven zo eenvoudig mogelijk positioneren op de wereldmarkt? Luc Arnouts, de commerciële directeur van het Antwerpse Havenbedrijf is een van de toonaangevende sprekers op het marketingcongres van Made in Antwerpen live. Hij licht er graag de dynamiek van zijn aanpak toe.

De haven van Antwerpen doet het vandaag uitstekend. De verwachte investering van een Saudisch chemieconcern opent hoge verwachtingen. De overslagcijfers aan de dokken stijgen onafgebroken. De tweede grootste haven van Europa internationaal verkopen is evenwel niet iedereen gegeven. Antwerpen is een vrij complex product. Een indrukwekkende containerhaven, een notoire overslaghaven voor breakbulk, een echte gateway to Europe. Het is in elk geval niet makkelijk om zo'n product op de markt te zetten.

"Mij is het er als commercieel directeur om te doen de decision makers die de supply chain uittekenen de logistieke voordelen van onze inland haven in eenvoudige termen duidelijk te maken", zegt Luc Arnouts. "Dat moet niet altijd met veel gesofistikeerde hoogdravende uiteenzettingen gebeuren. Onze marketing is straight en direct. Waarbij we alle aspecten van ons logistiek project bijeenbrengen. Niet enkel de geografische dus. Maar net zo onze recente investeringen zoals het Deurganckdok, de modernisering van het Albertkanaal, de uitbreidingen op Linkeroever. Verder onze knowhow, de slagkracht van onze havenarbeiders, onze 5,5 miljoen vierkante meter aan opslagruimte...."

Everything is possible at the Port of Antwerp, is het thema dat Luc Arnouts aanbrengt op het congres. De manier waarop hij die marketingfilosofie uittekent zal de deelnemers aan het congres ongetwijfeld inspireren.

Tijdens het congres zullen verscheidene bekende figuren uit de Antwerpse scène van hun kant inpikken op die thematiek en hun eigen ervaringen aanbrengen. Professor Thorsten Strauss van de Antwerp Management School is key-note speaker. Hij zal een beeld ophangen van marketing zoals die in het verleden toegepast werd om zo via het heden ook in de toekomst te kijken.  Andere aangekondige sprekers zijn Alain Indria van Lombardia,  Hans Van de Venster van Manna Foods, Jorik Rombouts van Rombouts Holding en Jeroen Van Camp van Coolblue.

Het congres gaat door op 3 juni e.k. in The Shop (omgeving het Eilandje) in Antwerpen. Inschrijven kan via Made in Antwerpen live.