Terwijl de haven van Antwerpen sterk is in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, vormt Zeebrugge een belangrijke haven voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas.
Het eenmakingsproject moet ervoor zorgen dat beide havens duurzaam verder groeien, weerbaar zijn tegen toekomstige uitdagingen en een leidende rol spelen in de energie- en digitale transitie. Daarnaast wil Port of Antwerp-Bruges meerwaarde creëren voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen.
Superlatieven
Port of Antwerp-Bruges wordt de grootste containerhaven in Europa, met 157 miljoen ton per jaar. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven ook haar wereldwijde toppositie. Vandaag komt ze op de 13e plaats in de wereldtop te staan (in TEU).
De eengemaakte haven wordt daarnaast ook een van de grootste breakbulkhavens, de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa en de grootste cruisehaven van de Benelux. Bovendien zal Port of Antwerp-Bruges meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen.
Haven met ambitie
Jacques Vandermeiren, ceo van de haven van Antwerpen, behoudt zijn rol bij de fusiehaven. Annick De Ridder wordt voorzitter en Dirk De fauw, voorzitter van de haven van Zeebrugge, wordt ondervoorzitter.
“De ambitie van het samengaan van de havens gaat uiteraard nog verder dan tonnen en TEU’s”, zegt Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf. “Zo kunnen we nog meer inzetten op de transitie naar een koolstofarme economie en op de verdere digitalisering van de logistieke keten. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent.”