Oiltanking Stolthaven breidt verder uit

ellimetal

Oiltanking Stolthaven heeft vijf indrukwekkend grote opslagtanks voor gas laten bouwen bij het metaalbedrijf Ellimetal uit Meeuwen. Drie daarvan zijn al per binnenschip naar de terminal in Antwerpen vervoerd. "Het was zeker geen alledaagse klus" zegt Raf Geerkens van Ellimetal.

Oiltanking Stolthaven runt een grote overslagterminal voor olie, gas en chemicaliën in de haven van Antwerpen. Olitanking Stolthaven is een joint venture tussen het Duitse Oiltanking (Hamburg) en het Nederlandse Stolthaven Terminals uit de Stolt Nielsen Transportation Group. De Antwerpse terminal is uiteraard afgesteld op de activiteiten van de chemiesector in de haven van Antwerpen. Antwerpen is in dit opzicht de tweede belangrijkste chemiecluster na het Amerikaanse Houston.

Met een opslagcapaciteit van nu al 1,1 miljoen kubieke meter wil Oiltanking Stolthaven
hoe dan ook verder doorgroeien. De vijf tanks die besteld werden bij Ellimetal zijn evenveel gastanks die vooral afgesteld worden op de expansie van het nabijgelegen chemiebedrijf Evonik. Oiltanking Stolthaven kan nu al 480.000 kubieke meter aan chemicaliën en 600.000 kubieke meter aan oliën aan doch de opslagcapaciteit aan gas is vandaag met 43.000 kubieke meter nog beperkt. Het is alvast de bedoeling van manager Erik Bogaert om de site in Antwerpen in dit opzicht verder uit te breiden.

Drie van de vijf tanks zijn inmiddels door het transportbedrijf Maxtrans uit de bedrijfshallen van Meeuwen naar de kade aan het Albertkanaal vervoerd. Vandaar ging het richting Antwerpen. De tanks met een gewicht van 400 ton en een lengte van 74 meter werden door Maxtrans verplaatst op S-module assenlijnen van Faymonville en voortgetrokken door een 8x4 trekker van Mercedes.

Ellimetal is een familiebedrijf in Meeuwen-Gruitrode (tussen Bree en Genk), dat gespecialiseerd is in het produceren van tanks, silo’s, reactoren, torens, e.d.m. Het heeft een eigen logistieke afdeling, die de transporten tot op de plaats van bestemming organiseert. De transportoperaties zelf worden uitgevoerd door onderaannemers zoals Maxtrans. Dat is een vrij jong bedrijf dat gespecialiseerd is in uitzonderlijk vervoer.

Faymonville produceert verschillende types voertuigen voor zwaar en uitzonderlijk transport, waaronder de Modulmax-transportmodules voor zware lasten, met nuttige laadvermogens van 100 t tot 5.000 ton. Deze modules bestaan uit aslijnen die in de lengte of in de breedte kunnen worden gecombineerd.