Dizzy Axel sas Axel Sas in zijn nieuwe zaak ‘Dizzy’. Foto: Patrick De Roo

Opticien Axel Sas opent brillenwinkel Dizzy in Engelselei: “Vast adres worden voor Borgerhoutenaars die nieuwe bril zoeken”

“Brillenwinkels in het district zijn vrijwel onbestaand”, stelt Axel Sas (38). En dus opende de Borgerhoutse opticien begin maart dan maar zelf een brillenzaak in een center onder de spoorwegberm. ‘Dizzy’ in één kernbegrip samengevat? Duurzaamheid.

“Al bijna twintig jaar ben ik actief in de brillenwereld. Monturen verkopen, oogmetingen uitvoeren, ik deed het allemaal met veel plezier”, vertelt Borgerhoutenaar Axel Sas. “De afgelopen jaren kon ik me echter steeds minder vinden in de manier waarop het wereldje in elkaar zit. Ik wil producten verkopen waar ik honderd procent achtersta. Dat was al even niet meer het geval.”

En dus besliste Sas zijn loopbaan over een andere boeg te gooien. “Ik droomde al lang van een eigen winkel waar ik brillen kan verkopen van producenten wier visie strookt met de mijne”, legt Sas uit. Lees: merken die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen.

Duurzaamheid staat centraal bij Sas. Foto: Patrick De Roo

De dertiger speurde rond op het internet en schuimde de ene na de andere brillenbeurs af op zoek naar de juiste partners met de juiste (duurzame) producten. “Dat resulteerde in zes verschillende collecties met zowel betaalbare als duurdere exemplaren. Een zeer mooi aanbod om dit avontuur mee te starten.”

“Het overgrote deel van de brillen wordt vervaardigd in Europa. Bovendien beschik ik over een aantal collecties die louter op bestelling worden gemaakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de brillen die bestaan uit gerecycleerde vinylplaten en biologisch afbreekbaar acetaat. Een super cool concept bedacht door een Hongaarse firma”, vertelt Sas. “Op termijn zou ik graag 3D-geprinte brillen aan het aanbod toevoegen.”

De brillen gemaakt van gerecycleerde vinylplaten. Foto: Patrick De Roo

Maar Sas wil niet overhaast te werk gaan. “Ik focus me nu vooral op de gezonde groei van de winkel. Ik wil hier blijven en mezelf de komende drie jaar ontpoppen tot een vaste waarde voor alle Borgerhoutenaars die op zoek zijn naar een nieuw montuur.”

“De eerste dagen waren alvast ontzettend leuk. Ik heb nog geen duizenden brillen verkocht, maar dat had ik ook niet verwacht. Er gingen er enkele over de toonbank, en er passeerden heel wat geïnteresseerden. Dat is fijn. Ik kijk enorm uit naar wat dit avontuur de komende jaren in petto heeft.”

De brillen netjes uitgestald in Dizzy. Foto: Patrick De Roo