Afbeelding2 Foto svo

Spikeball tussen de auto’s bij Cardoen in Wilrijk

WILRIJK - Een dertigtal werknemers van autosupermarkt Cardoen in Wilrijk konden een sportsessie volgen in de toonzaal van de winkel. Spikeball, zakwerpen of gamen, het kon tussen de auto’s én tijdens de werkuren. Cardoen is het eerste bedrijf dat meedoet aan een nieuw Vlaams initiatief dat sporten op de werkvloer wil stimuleren. Bedrijven betalen 200 euro voor een sportsessie die eigenlijk 1.500 euro kost. Vlaanderen betaalt de rest.

Voor de gelegenheid vormde Cardoen hun toonzaal om tot een sportzaal waar ze de urban sporten Spikeball en Cornhole en de innovatieve exergame (een samenstelling van ‘exercise’ en ‘game’) Jabii beoefenden. Ook Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) kwam mee een balletje meppen.

“We willen zo veel mogelijk mensen aanzetten tot sporten, maar willen dat ook in bedrijven doen”, zegt Weyts. “We spenderen met z’n allen meer dan de helft van onze tijd in bedrijven, daarom willen we zowel het management als de werknemers er van overtuigen dat sporten op het werk een win win is.”

Volgens de minister leer je op die manier je collega’s beter kennen én wordt je er fitter van. “Economisch gezien is het ook gewoon een goede investering. Sporten leidt tot een beter imago van je bedrijf én de werknemers zullen minder ziektedagen moeten opnemen omdat ze gezonder zijn”, zegt Weyts nog.

De bedoeling is om de bedrijven te laten proeven van het aanbod om hen zo aan te moedigen om meer sport op de werkvloer te implementeren. “Op die manier kan je ook mensen bereiken die minder aan sport doen”, klinkt het. “De sporten zijn laagdrempelig, en vragen niet de grootste inspanning.”

Of Mijnheer Weyts kon winnen van triatleet en CEO van Cardoen Ivo Willems? “Ja, maar het zou kunnen dat hij mij heeft laten winnen (lacht).”

“Ik vind dat een heel goed initiatief” zegt Foad El Aissati (39) uit Berchem, hij werkt al vijftien jaar bij Cardoen. “Ons bedrijf is momenteel nog niet echt heel sportief, maar wat niet is kan nog komen.” Foad heeft al de verschillende spelletjes uitgeprobeerd en vindt het best leuk om zijn collega’s op een andere manier te leren kennen. “Normaal hebben we het over auto’s, nu gaat het om het sportieve. Ik hoop echt dat we als collega’s gewoon meer aan sport zullen blijven doen.”

Lopen en yoga

Dat hoopt ook Nathalie Moyson (32) uit Wilrijk. Zij werkt op de marketingafdeling van Cardoen. “Na corona was er wel wat nood aan activiteiten met de collega’s”, zegt ze. “Veel mensen doen nog aan telewerken, en er zijn dan nog eens heel wat nieuwe gezichten bijgekomen. Dan is het fijn om hen te leren kennen over de departementsgrenzen heen.”

Nathalie is eigenlijk helemaal geen sporter. Daarom vind ze het leuk dat het laagdrempelig blijft. “We hoefden geen sportkledij aan te trekken, en we zien nu dat soms al 10 minuutjes tijdens de lunchpauze genoeg kan zijn om te bewegen.”