Spoorvervoer in haven moet efficiënter

spoor

Tegen het einde van dit jaar moeten er concrete voorstellen op tafel liggen om het intern spoorwegvervoer binnen de haven van Antwerpen te stimuleren. Nogal wat bedrijven die spoorwegwagons ontvangen moeten vaststellen "dat de laatste kilometers" van die transporten veelal hemeltergend inefficiënt verlopen.

Het nieuw opgezette Railport Antwerpen heeft in dit opzicht tijdens zijn eerste raad van bestuur beslist om een studie te laten uitvoeren over de werking van die haveninterne spooroperaties. Dit "verspreid vervoer" moet veel beter kunnen, is de redenering. Vooral de petrochemie dringt erop aan dat er maatregelen genomen worden om de "laatste kilometers" vlotter te laten verlopen. Een speciaal daartoe opgezette werkgroep moet tegen het einde van dit jaar een aantal voorstellen op tafel leggen.

Railport Antwerpen is opgezet door het Antwerpse Havenbedrijf in samenwerking met Alfaport en de chemiefederatie Essenscia. Vanuit de industrie is vooropgezet dat de installatie van een goed functionerend verdeelsysteem voor spoortrafieken een uniek gegeven zou zijn dat de aantrekkelijkheid van de haven van Antwerpen aanzienlijk kan versterken. Er liggen op dit ogenblik nog vier opties op tafel. Het gaat dan om de administratieve coördinatie van de trafieken tot de uitbouw van een eigenlijke spoorwegonderneming. De uiteindelijke keuze moet gebeuren in functie van de betrokkenheid van de onderscheiden ondernemingen en sectoren.