Telenet idealabs schakelt reclamebureau in als partner

telenet

Telenet idealabs gaat zijn startups laten begeleiden door het reclamebureau These Days Y and R. Startups zijn meestal sterk technologisch geïnspireerd maar laten zich te weinig in met het aspect business. In de samenwerking met These Days Y and R kunnen ze hun producten beter "vermarkten."

Telenet idealabs is een intensief Antwerps acceleratorprogramma waarbij startups met een pril innovatief idee in vier maanden tijd evolueren naar een werkend bedrijf.

Uit meer dan 450 inzendingen werden tien start-ups geselecteerd, die elk een financiële injectie van 25.000 euro kregen en kantoorruimte. Ze kunnen bovendien een beroep doen op een uitgebreid mentornetwerk van ervaren ondernemers en medewerkers van Telenet. Met dit acceleratorprogramma konden de start- ups hun idee uitwerken tot een product of dienst die klaar is om de markt te veroveren. Na een intensief begeleidingstraject van vier maanden evalueerde een jury de tien start-ups op hun vooruitgang en hun ambitie om de komende maanden door te groeien. Er werd een sterke focus gelegd op de evolutie van het product en het business plan, net als de capaciteiten van het team.

De jury selecteerde vervolgens enkele starters die hun bedrijf verder kunnen ontwikkelen tijdens het groeiprogramma. Ze worden ondersteund met een bijkomende 50.000 euro elk en een coaching programma waarbij de focus ligt op groei, verkoop en internationalisatie.

De  start-ups:

* Campr: een online platform dat een nieuwe manier van reizen introduceert: zowel kamperen in luxe als in iemand zijn tuin.

* Dot: een mobiele app die de gebruiker toelaat om een identiteit aan een plaats te geven. Zo kun je nieuwe plaatsen ontdekken die binnen je interessegebied liggen.

* Intuo: een interactief platform voor bedrijven die hun werknemers en klanten willen opleiden. Het laat bedrijven toe om de juiste opleidingen op het juiste moment te geven, rekening houdend met het competentieniveau van ieder individu.

* On Air: een mobiele app die filmpjes van verschillende mensen bundelt in één verhaal. Op reis met vrienden, of een festival, alles is een verhaal. Pith.li laat toe om artikels op het internet te markeren. Pith.li bewaart geen link, maar zorgt voor de essentie.

De komende maanden moeten de startups een grote stap vooruit zetten. Hun product zal evolueren, hun team alsook hun go to market strategie. Dat laatste is een belangrijke schakel in het programma voor de startups. Om een duidelijk verschil te maken met andere accelerators gaat Telenet idealabs een partnership aan met These Days Y and R.

Het gros van de startups wordt geleid door technologische geschoolde experts. Ze denken voortdurend aan de technologische innovatie, maar vergeten dat de business innovatie even belangrijk is. Daarom ging idealabs op zoek naar een partner die de startups kon helpen bij het vermarkten van hun producten. Ze vonden bij These Days Y and R de perfecte fit qua DNA. Dit reclamebureau, onderdeel van WPP (de grootste communicatiediensten groep, met 179.000 medewerkers in 111 landen), biedt de startups verschillende resources aan. Zowel de infrastructuur (bv. het mobile device test lab), als specialisten (marketing, communicatiestrategen, branding en design specialisten, product ontwikkelaars en creative technologists) als toegang tot hun wereldwijde netwerk.

Werknemers bij These Days Y and R kunnen de startups advies bieden bij bepaalde problemen, of hen connecteren binnen en buiten het bedrijf. Zo introducties bij de merken waar These Days Y and R voor werkt.

"In het verleden werkten een aantal werknemers van These Days Y and R al voor een aantal van de Telenet idealabs startups in een mentor rol," zegt Erwin Jansen van het bedrijf. "Daaruit bleek dat ons DNA perfect matcht met dat van Telenet idealabs – tenslotte hebben we met onze eigen These Days Labs een intern innovatiedepartement dat zowel voor klanten als voor onszelf creatieve toepassingen van technologie ontwikkelt. We hebben binnen These Days Y and R de nodige mensen om dit op een grotere schaal te verwezenlijken, en bovendien gaan we bekijken hoe we de Telenet idealabs startups kunnen verbinden met ons internationaal netwerk –de ambitie moet zijn te kunnen kapitaliseren op onze innovatiehub in plaatsen als New York, San Fransisco, Seoul of Tel Aviv – maar ook de directe relatie met de HQ’s van grote spelers zoals Google, Facebook, Twitter of Linkedin”