Vascobelo lanceert concept koffiebrasserie

vascootje

Het Antwerpse koffiemerk Vascobelo opende enkele tijd terug twee V-bars in Nederland. Daarmee wordt het concept koffiebrasserie dat eerder reeds opgezet werd aan de Suikerrui in Antwerpen geëxporteerd. Vascobelo is zo'n 20 jaar geleden opgestart als een koffiebranderij en wil met zijn koffiebars het merk ondersteunen.

Amsterdam en Eindhoven zullen het ondertussen al weten: België is niet enkel het land van friet en chocoloade maar ook van echte koffie. Jan De Roeck is het erom te doen kwaliteitskoffie internationaal uit te dragen en daar een heus Belgisch etiket op te zetten. Hij gaat daarbij uit van die vaststelling dat we in dit land liefst 800 koffiebranderijen tellen terwijl Antwerpen zowat de internationale draaischijf van de koffiehandel is. In de haven van Antwerpen ligt liefst vijf keer zo veel koffie opgeslagen als in heel Italië.

De vader van Jan De Roeck is destijds begonnen met een eigen koffiebranderij. Jan De Roeck was toen nog aan de slag als investment banker. Terug in België onderkende hij de enorme mogelijkheden van goede kwaliteitskoffie. Nespresso, what else.... Het werd zijn ambitie om aan te tonen dat er wel degelijk alternatieven zijn voor de Nespresso van Nestlé.

Om die ideeën commercieel sterk te onderbouwen is gekozen voor een nieuwe merknaam, Vascobelo. Iets Italiaaans maar ook zeker internationaal want je kunt er de naam van de ontdekkingsreiziger Vasco da Gama in onderkennen. Jan De Roeck is er immers op bedacht zijn melanges zoveel mogelijk te internationaliseren. Met koffiebonen uit de hele wereld. Om de kwaliteit van de aangeboden kopjes koffie onafgebroken te verbeteren zijn trouwens eigen koffieplantages opgezet in Burundi. Die moeten de cultuur van de koffiebonen optimaliseren.

Om het koffiemerk te ondersteunen is enkele tijd terug een eerste V-bar geopend in Antwerpen. Een V-bar: het gaat erom dat de ruimte beheerst wordt door een V-vormige bar. Uiteraard is het de bedoeling dat de klanten er kiezen uit een breed assortiment aan koffies. Er worden evenwel ook broodjes verkocht, cocktails, koude en warme schotels enz. De bar doet het ondertussen uitstekend. Waarom de formule ook herhaald werd in Amsterdam en Eindhoven. Jan De Roeck heeft trouwens het langetermijnplan opgevat om binnen een periode van 3 jaar in totaal 12 V-bars te openen.