Veron Crèmerie Foto: Victoriano Moreno

Veron op de Paardenmarkt: van eeuwenoude bakkerij tot prijswinnende crèmerie

Het brons dat Veron eerder dit jaar binnenhaalde tijdens de Carpigiani Challenge – zeg maar het Belgisch kampioenschap ijsbereiden – heeft de Antwerpse crèmerie een flinke boost gegeven. De ondernemerszin van zaakvoerders Ilyas Aarab (25) en Florian Stigter Van Thillo (25) is groter dan ooit, hun ambities navenant. “Onze droom? Nog meer Veron-vestigingen openen, verspreid over heel Europa. Dat is hoog gegrepen, maar zeg nooit nooit.”

Het interview moet even wachten. Aan de toog van de crèmerie wachten een paar tieners op hun bestelling, en die gaan voor. Klant is koning: bij Veron is het geen holle slogan. “Mensen zien genieten van onze zelfgemaakte smaken, er is niets leuker dan dat”, breekt Ilyas Aarab het ijs. “Als je ons vraagt waarvoor we het doen. Wel, dáárvoor.”

Aarab werd geboren in Nederland en is van Marokkaanse origine. Hij leerde Florian Stigter Van Thillo op de schoolbanken kennen. “Florian en ik zijn samen opgegroeid in Essen. We waren tieners toen we elkaar ontmoetten en zijn altijd vrienden gebleven. In juli vieren we onze eerste verjaardag als zakenpartners. Wie ons dat tien jaar geleden had gezegd, zouden we voor gek hebben verklaard.”

“Dat we specifiek voor dit project hebben gekozen, is geen toeval”, vult Florian aan. “Het is een uitloper van onze eerste gezamenlijke studentenjob in een ijssalon in Essen.” Van een passie voor ijs was oorspronkelijk geen sprake, geeft het tweetal toe. “Het is pas een passie geworden toen ik zelf ijs begon te draaien”, zegt Ilyas. “Dat creatieproces geeft mij energie.”

 

 

Instituut

Over de naam van de zaak hebben Florian en Ilyas geen seconde getwijfeld. “Dat we de naam Veron zouden behouden, was snel beslist. De naam staat symbool voor de rijke historiek van het gebouw, dat van 1522 tot vorig jaar dienst heeft gedaan als bakkerij. In 1856 kwam het in handen van de familie Veron. George Braemscheute, de laatste uitbater, heeft het tijdens corona aan mijn ouders verkocht. Dat het hoekpand onder toezicht staat van Monumentenzorg heeft wel een invloed gehad op de verbouwing ervan. Zo moest de houten kast van de originele haard behouden blijven. Ook typisch is het wapenschild aan de zijgevel, een knipoog naar het vroegere bakkershuis.”

“Veron was en is in deze buurt nog altijd een instituut. Geloof het of niet, maar we krijgen nog elke dag mensen over de vloer die langskomen voor een brood of gebak. We moeten ze altijd teleurstellen, al is het voor elke passant wel het ideale moment om kennis te maken met ons artisanaal ijs.”

Die ambachtelijke kwaliteit weer leren appreciëren: Aarab en Van Thillo hebben er hun missie van gemaakt. “Elk bolletje ijs wordt in ons eigen atelier gedraaid. We bewaren het nadien in cilinders, in plaats van in de klassieke vitrines. In cilinders blijft de temperatuur constant en gaat het ijs niet smelten. Die aanpak komt ook de smaak ten goede.”

Speculoos

Over smaken gesproken: een absolute bestseller is de coupe Veron Speculoos. “Bij de overname hebben we het speculoosrecept van ex-bakker George gekregen”, verklapt Ilyas. “Hij is intussen zelf komen proeven en zei dat hij aangenaam verrast was. Ook de Caffé Bianco, wit ijs met een koffiesmaak, valt in de smaak. Mijn volgende uitdaging: druivenijs maken. Niet makkelijk, maar ik wil het wel proberen.”

Nieuwe smaken creëren ziet Ilyas als een expeditie. Niet alles lukt van de eerste keer. “En toch: elke poging is voor mij een bron van plezier. Het absolute hoogtepunt? Het nieuwe ijs voor de eerste keer uit de machine zien komen. Daar kan niks tegenop.”

“IJs maken is weliswaar geen Marokkaanse traditie, maar het maken en eten van zoetigheden zit wél in onze genen. Toch is het ook mij opgevallen dat ik tijdens de Carpigiani Challenge een van de weinige deelnemers was van een andere origine.”

Gewaagde keuze

Het is uitgerekend die Carpigiani Challenge die het zakenduo in een rollercoaster deed belanden. Tijdens het kampioenschap, in februari dit jaar, ging Dito’s Ice-Cream uit Schilde met het goud aan de haal, Crèmerie Veron stak brons op zak. Niet slecht voor een zaak die nog geen jaar operationeel is. “Dat we het toch al hebben aangedurfd om deel te nemen, zegt veel over ons. We zijn gretig”, lacht Florian. “We zijn zonder verwachtingen naar het tornooi getrokken. Die derde plaats kwam dus compleet onverwacht.”

Met dank aan het geitenkaasijs met amandelsaus en dadels. “In ons salon noemen we het de Sweet Almond Cheese & Dates”, vertelt Ilyas. “Het was een gewaagde keuze, maar ik wilde iets creëren met een Marokkaanse twist. Of deze smaak straks ook elders in de wereld gegeten kan worden? Er zijn nog geen plannen in die richting, maar hoe geweldig zou dat zijn? Voor het zover is, moet ik het ijs eerst nog verfijnen, net als de afwerking. Tijdens de Carpigiani Challenge heb ik vooral gefocust op de smaak, maar op het eerstvolgende kampioenschap moet ook de presentatie perfect zijn.”

Dat kampioenschap komt er sneller dan verwacht, want naast brons won Veron ook een ticket voor de Gelato Festival World Masters in Italië, volgend jaar. “Eindigen we tijdens dat Europese tornooi opnieuw in de top drie, dan stoten we door naar het WK in China, in 2025.”

Aarab en Van Thillo blijven er bescheiden bij, al maken ze geen geheim van hun ambities. “Onze grootste wens? In andere Europese landen – of daarbuiten, waarom niet? – extra Veron-vestigingen openen. Dat is hoog gegrepen, dat beseffen we, maar niets is onmogelijk.”

INFO

Crèmerie Veron, Paardenmarkt 80. Instagram: @cremerie_veron. www.cremerieveron.be