Katrien Geysen Wijnegem Shopping Center Foto: Koen Fasseur

Wijnegem shoppingcenter blikt terug op 2023 met 7% meer bezoekers: “Onze klanten klagen over parkeerregeling in Antwerpen, hier blijft het gratis”

Wijnegem Shop Eat Enjoy vierde in 2023 haar dertigjarig bestaan en kan dat jubileumjaar met uitstekende cijfers klasseren. “We kregen 7,5 miljoen bezoekers over de vloer of 7% meer dan het al uitstekende jaar 2022”, aldus manager Katrien Geysen. Die zoekt een verklaring voor dat succes in Antwerpen én kondigt meteen nog wat nieuwigheden aan voor 2024.

Katrien Geysen, die nu vijf jaar aan het hoofd staat van het winkelcentrum, straalt wanneer ze poseert voor onze fotograaf voor één van de bekende nieuwkomers die onlangs een winkel openden in Wijnegem.

“We hadden het hele jaar het gevoel dat we goed zaten, maar als je dat dan bevestigd ziet in de cijfers, betekent dat een opsteker voor ons hele team en alle 250 huurders. Er waren de feestelijkheden rond onze verjaardag zoals het poëtische lichtspektakel Lightopia – dat in februari een nog feeërieker vervolg krijgt - onze eigen musicalproductie samen met Studio 100, de showcase van het eveneens jarige K3 en onze gloednieuwe kerstverlichting.”

“Maar het feit dat onze bezoekers hier hun wagen nog altijd gratis en onbeperkt in de tijd kwijt kunnen op één van onze 4000 parkeerplaatsen, blijft ook een serieuze troef, zo stel ik vast. We horen onze klanten steen en been klagen dat parkeren in Antwerpen een ramp is geworden. Wij zijn zelf niet van plan om parkeren betalend te maken.”

De grotendeels overdekte en gratis parking van Wijnegem. Eén van de troeven. Foto: koen fasseur

Nederlanders

En Geysen heeft nog meer geleerd van haar bezoekers. “Vooral op zondag komen ze van heinde en ver. Dan hoor je hier in de gangen meer dan een mondje Vlaams-Brabants, West-Vlaams en Limburgs praten. Ook voor Nederlanders zijn we een geliefkoosde daguitstap. Zo stond onze parking op hun Koningsdag vol met gele nummerplaten. En zeker die verre gasten, maar ook de gezinnen die in de omgeving wonen blijven langer hangen dan vaak wordt gedacht. Mensen die een halve of hele dag blijven hangen, vormen allerminst een uitzondering.”

Exki en Vanden Borre mogen Wijnegem het voorbije jaar verlaten hebben, er staan volgens Geysen nauwelijks panden leeg. “We kijken bij een vertrek altijd eerst naar onze al aanwezige partners en peilen vof ze interesse hebben. Zo konden we dit jaar H&M Home en Mango Kids verwelkomen. Helemaal nieuw en meteen succesvol waren parfumerieketen Douglas, Starbucks, Action en Oysho. Ik ben ook trots dat de bekende Britse ‘recordstore’ HMV Wijnegem uitkoos voor haar allereerste vestiging op het Europese vasteland.”

De komst van MediaMarkt bij inkom 11 wordt al groot aangekondigd. Foto: koen fasseur

MediaMarkt

En daar stopt het voorlopig niet bij. In februari vult MediaMarkt het gat dat Vanden Borre liet vallen op het vlak van elektro. En ook de liefhebbers van Apple-producten komen straks aan hun trekken in Wijnegem dankzij de aangekondigde komst van Lab 9. New Zealand Auckland vervolledigde de hoek met kwaliteitsmerken.

En het bewijs dat niet alleen de grote ketens neerstrijken in Wijnegem, werd in 2023 geleverd door de zelfstandige uitbaters van CardGameShop. Ook de jonge Antwerpse ondernemer Thomas Nouws bracht één van zijn Jacob’s Concept Stores met ambachtelijk gemaakte geschenkartikelen en decoratie onder in Wijnegem.

Interieurvernieuwing

De eerder aangekondigde uitbreiding van het winkelcentrum met onder meer bioscoopzalen, een versmarkt en extra winkels staat nog altijd on hold wegens vergunningsperikelen. Een gevolg van de onzekere toestand rond het Vlaamse stikstofdecreet.

“Maar onze eigenaars willen nu al investeren in een grondige renovatie van ons interieur”, leidt Geysen af uit een lopende studie. “Zeker is alvast dat we een nieuwe stap zetten in het snel naar de juiste winkel loodsen van onze bezoekers. Onze app bestaat al langer, maar we pakken straks ook uit met QR-codes die op elke kiosk in onze gangen eenvoudig gescand kunnen worden na het ingeven van de gezochte winkel. Je smartphone begeleidt je vervolgens eenvoudig en via de kortste weg naar je bestemming.”

De wandelgangen liepen in 2023 aardig vol, zo blijkt uit de jaarcijfers. Foto: koen fasseur

Manager Katrien Geyse voor éné van de nieuwkomers in 2023: H&M Home. Foto: koen fasseur