Zuidnatie spitst zich toe op nichemarkten

zuidnatie

Zuidnatie Breakbulk slaat zich heel voorzichtig doorheen de crisis. "Wij volgen een doelgerichte nichestrategie. We hebben het in dit opzicht daarom allicht makkelijker dan anderen," zegt gedelegeerd bestuurder Marcel Dubourg.

Zuidnatie is in Antwerpse havenkringen een sterk gerespecteerde onderneming. Het bedrijf is al sinds 1870 actief aan de dokken en heeft zich al die jaren opgewerkt tot een toonaangevend bedrijf. De twee stukgoed- en containerterminals draaien flink mee, de magazijnen worden goed gevuld, de transportactiviteiten lopen vlot. Het ruime dienstbetoon aan de klanten met expeditie, stouwerij, douane en logistiek zit perfect ingepast in de globale overslagactiviteiten. Zuidnatie Breakbulk kan eveneens zogenaamde heavy lifts aan.

"Wij hebben ons voluit toegespitst op zogenaamde soft commodities zoals suiker en cacao en op staal en non-ferro. Wij zijn al die tijd heel erg voorzichtig geweest in onze politiek en onze marktontwikkelingen steeds zorgvuldig afgewogen. We gaan nooit overhaast tewerk. We hebben ons daarbij nooit gefocused op één product doch onze activiteiten ruim gespreid. Het gaat vandaag inderdaad niet schitterend in de haven maar wij hebben ons in die relatief kleine deelmarkten goed kunnen handhaven," zegt Marcel Dubourg. "Of onze cijfers goed zijn kunnen anderen allicht beter beoordelen dan wijzelf."

De expansie van Zuidnatie Breakbulk is voor een groot stuk eveneens gebouwd op overnames. Zo de Antwerp Sugar Terminal in 1993 en Antwerp Metal Logitics (1995). De groep heeft verleden jaar DP World Breakbulk overgenomen, een bedrijf dat eveneens gespecialiseerd  is in stukgoed. Daardoor zullen de geconsolideerde omzetcijfers onder de holding Oriënta dit jaar ongetwijfeld nog heel wat hoger uitvallen dan nu.

Op een omzet van 36 miljoen euro heeft Zuidnatie Breakbulk verleden jaar een bedrijfsresultaat gerealiseerd van 574.000 euro en een nettowinst van 273.000 euro.