callant

Callant waarschuwt voor digitale brand

Verzekeringsbedrijf Callant, in de Kempen actief na de overname van sectorgenoot Finas uit Geel/Dessel, waarschuwt het bedrijfsleven voor digitale terreur. “Cyberaanvallen leiden vaak tot onherstelbare schade aan bedrijfssystemen en –gegevens”, klinkt.

Het aantal aangiftes van een dergelijke ‘digitale’ brand is in 2 jaar tijd maar liefst verdubbeld,” zegt Eric Monsieur, specialist in cyberpolissen bij Callant Verzekeringen & Financieel Advies.

Volgens recente cijfers zouden er maar liefst 624 cyberaanvallen per dag worden uitgevoerd in ons land. Broodnodige data, die cruciaal zijn voor de dagelijkse werking van een bedrijf, worden gegijzeld. Gevoelige info over het bedrijf of – soms nog erger – de klanten gaat verloren. Dat kan leiden tot problemen op het vlak van aansprakelijkheid, administratieve boetes, interne kosten en reputatieschade.

Cyberverzekering
Een cyberverzekering kan zorgen voor een all in-oplossing. Dergelijke verzekering biedt een volledig pakket met 4 waarborgen, waarin een heel aantal dekkingen kunnen worden voorzien: aansprakelijkheid, bedrijfsschade, kosten en eigen schade.

“Elk bedrijf vindt het evident om verzekeringen af te sluiten tegen bedrijfsschade na brand, aansluitend bij hun brandpolis,” vertelt Eric Monsieur. “Maar nog te weinig ondernemers staan stil bij de gevolgen van een ‘digitale’ brand. Daarom werd enkele jaren geleden de cyberverzekering in het leven geroepen. De polis dekt de financiële schade die wordt veroorzaakt binnen een computersysteem/netwerk, zonder dat er sprake is van materiële schade. Schade binnen het eigen bedrijf, maar ook bij derden, zoals bedrijven waarmee je zaken doet. De voorbije maanden kwam deze polis vooral in de actualiteit naar aanleiding van de nieuwe GDPR-reglementering, maar intussen gaat het veel verder dan een dergelijke bescherming.”