Intracto laat heel de wereld lootjes trekken voor de kerstcadeaus

intracto

Het digital agency Intracto uit Herentals heeft met zijn website Secret Santa Organizer belangstelling gewekt uit de hele wereld. Je kan er digitaal lootjes mee trekken en bepalen wie voor wie een kerstcadeautje koopt. De site bestaat intussen in 10 talen en er werden al 33.500 kerstfeestjes mee georganiseerd.

“Een voorbeeld”, zegt Herman Maes, online marketeer bij Intracto. “Je bent met een groep van tien personen die samen een kerstfeest vieren en je komt overeen voor mekaar cadeaus te kopen. Maar je mag niet weten wie voor wie koopt. Op de Secret Santa Organizer geef je dan de tien mailadressen in en ieder krijgt een naam doorgestuurd. Nog via de website kan nonkel Jos een wenslijst doorsturen aan de persoon die voor hem iets moet kopen zonder dat hij weet naar wie het lijstje gaat.”

Internationaal succes
Intracto begon ermee in 2012 als een intern project, maar dat is intussen uitgegroeid tot een internationaal succes. Van de 33.500 feestjes die ermee al zijn georganiseerd, kwam 30% uit Australië, 18% uit het VK, 12% uit de VS, 8% uit Mexico en 5% uit Canada. “Jaarlijks stellen we vast dat de periode 6, 7 en 8 december de drukste dagen zijn. Die dagen wordt blijkbaar de start gegeven van de cadeautjestijd”, zegt Herman Maes. “Begin januari valt het helemaal stil en in juli zien we een heropleving in Australië, waar ze dan ‘Mid Christmas’ vieren.”

Het Herentalse bedrijf heeft geen commerciële bedoelingen met de site. “Hij is zelfs gebouwd in open source zodat iedereen hem kan kopiëren”, aldus Maes. “Voor ons is het een vorm van teambuilding. 20 collega’s hebben er al aan meegewerkt. We hebben er ook veel uit geleerd. En ja: we gebruiken hem zelf ook om cadeautjes voor mekaar te kopen.”