mario vleugels

Mario Vleugels motor achter alliantie van 900 miljoen

Er is een monsterdeal in de foodservice gesloten waarin Herentalsenaar Mario Vleugels van Agora Culinair/’t Vleesboerke een belangrijk aandeel heeft. Metro/Makro Cash & Carry Belgium nv is namelijk toegetreden tot de Top Food Group, een aankooporganisatie die al een 40-tal horecaleveranciers groepeerde. De nieuwe groep vertegenwoordigt een omzet van 900 miljoen.

Mario Vleugels werkt al 25 jaar aan samenwerking binnen de sector. In 1993 ging Resto-Frit van start, een aankoopvereniging met 12 andere familiale bedrijven. Naast een sterke onderhandelingspositie tegenover de producenten werkten de partners ook innovatieve concepten uit. Vandaag is Resto-Frit goed voor een omzet van 253 miljoen euro.

“Sinds de eeuwwissel kwamen steeds meer andere spelers op de markt”, vertelt Mario Vleugels. “Ook de grote supermarktketens zagen brood in de horeca en buitenlandse groepen staken de grens over. Daarom gingen we met Resto-Frit in 2013 een alliantie aan met Oresto Food Partners. Met hen richtten we Top Food Group op, goed voor bijna 600 miljoen euro omzet.”

Sterke startpositie
“Nu Metro/Makro Cash & Carry Belgium nv aansluit bij de Top Food Group, zijn we plots met 3 zeer grote partners”, aldus nog Mario Vleugels. “Het aangename is dat Metro/Makro ook een naam is die buiten onze sector bekendstaat. We blijven concurrenten die elk op hun terrein blijven knokken voor marktaandeel, maar we voeren wel al onze onderhandelingen over aankopen samen. Met een omzet van 900 miljoen hebben we natuurlijk een behoorlijke sterke startpositie wanneer we met producenten gaan spreken.”

Vleugels benadrukt dat de klanten van Agora Culinair/’t Vleesboerke hier steeds beter van worden. “Maar de geschiedenis van de voorbije 25 jaar bewijst dat we nooit op onze lauweren mogen rusten. Samen met alle partners blijven we kijken naar opportuniteiten om nog nieuwe synergieën te vinden.”

De verruimde Top Food Group levert aan 1 op de 2 horecazaken in ons land.