Renovatiemarkt zit in de lift

renovatie

De bouwsector doorstaat momenteel moeilijke tijden. De aanhoudende daling van de residentiële nieuwbouw doet uitkijken naar andere opportuniteiten, namelijk de renovatiesector. Essencia, marketingbureau voor de bouwsector, bevroeg dit voorjaar 2.500 mensen over hun renovatie-activiteit, hun motieven en de bestede bedragen. Wat blijkt: ondanks de crisis investeert de Belgische huiseigenaar in het comfort van zijn woning. En hij spreekt daarvoor vooral zijn spaargeld aan.

„Uit onze studie blijkt dat de renovatiemarkt opnieuw groeit”, zegt Bieke Gepts. „Afgelopen jaar voerde 41 procent van de Belgische woningeigenaars één of meerdere renovatie- of herstellingswerken uit aan zijn woning. In 2012 was dit 36 procent en in 2011 nog maar 27 procent. Ook het aantal werken in zo’n renovatieproject zit in stijgende lijn. In 2013 realiseerden de verbouwers gemiddeld 2,4 werken tegenover bijvoorbeeld 1,7 in 2011.”

De Belg investeert vooral in comfort en energiezuinigheid. De top 5 van de meest uitgevoerde werken omvat uitsluitend energiebesparende werken en vernieuwingen aan de badkamer. „De Belg besteedt gemiddeld 12.700 euro aan de verbouwing van zijn woning. Hierbij zijn het vernieuwen van het dak, het buitenschrijnwerk of het plaatsen van een zonneboiler de grote budgetslokoppen. Frappant in onze bevindingen is dat 77 procent van de verbouwers niet leent voor zijn project maar de spaarcenten aanspreekt. 8 procent leende wel, maar deze groep had een bestedingsbedrag van 31.000 euro.”

Op vraag naar de intenties voor de komende vijf jaar geeft bijna 70 procent van de woningeigenaars aan nog werken te plannen. Met de badkamer, tuinaanleg en buitenverharding in de top 5 gaat de voorkeur duidelijk uit naar verhoogd comfort.