shutterstock_397470379

Zo trek je talent aan met employer branding

De ‘war for talent’ woedt hevig in België. Employer branding wordt daarom onmisbaar om talent aan te trekken.

Employer branding is kort gezegd een strategie om het imago van een bedrijf als fijne plek om te werken uit te dragen. Een meer formele definitie is “een strategie voor interne en externe communicatie van de unieke kenmerken die de identiteit van het bedrijf als werkgever uitmaken en die het bedrijf onderscheiden van anderen, met als doel werknemers aan te trekken en te behouden.” Door employer branding geef je aan potentiële werknemers de boodschap dat jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken.

Maak het geloofwaardig

Zoals alle communicatie moet employer branding authentiek en geloofwaardig zijn. Sommige bedrijven geven veel geld uit aan imagocampagne, maar slagen er niet in de verwachtingen die daardoor gecreëerd te worden waar te maken. Een kandidaat die bij zo’n bedrijf aan de slag gaat, zal snel afhaken.

Laat je mensen voor je werken

Employer branding is extra geloofwaardig als ze uitgedragen wordt door bestaande medewerkers. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs die je bedrijf zich kan wensen. Daarom kan je employer branding niet los zien van het HR-beleid. Werknemers die ontevreden zijn over de werkomstandigheden, of zich niet gewaardeerd voelen, zullen geen positieve boodschap uitdragen. Je moet dus eerst werk maken van je interne employer branding.

Deze interne employer branding rust op drie pijlers. Met een goede interne communicatie toon je je medewerkers dat je hen ernstig neemt. Ze zullen zich ook meer bij het bedrijf betrokken voelen als ze weten wat de strategie is en voor welke waarden het bedrijf staat. Door regelmatig waardering te tonen voor hun werk en inzet blijft de motivatie hoog. De derde pijler is talentontwikkeling, het bieden van groeimogelijkheden door opleidingen en persoonlijke ontwikkeling. HR-dienstverleners zoals Intuo hebben tools om dit talent enablement te ondersteunen.

Wie vertelt het verhaal?

Bij klassieke employer branding draagt de onderneming zelf de boodschap uit. Dat kan via verschillende kanalen, zoals de bedrijfswebsite of -blog, sociale media en mediacampagnes.

Maar ook jouw medewerkers kunnen het verhaal vertellen, bijvoorbeeld door een vacature te delen op hun eigen sociale media en er een persoonlijke touch aan mee te geven. Bij dergelijke ‘employee branding‘ is het extra belangrijk dat de boodschap spontaan en geloofwaardig overkomt. In een volgend artikel gaan we daar dieper op in.