bruno

5 nieuwe Foodcorners en energiepark van 8 hectare: Bruno boomt!

Precies op de 35ste verjaardag van Group Bruno kondigt het familiebedrijf belangrijke investeringen aan. Angelo, Noë en Luca Bruno openen dit jaar 5 nieuwe Foodcorners, 3 tankstations en een energiepark van 8 hectare in Pelt. Het aantal van 8,5 miljoen klanten zal dan ook spoedig verpulverd worden.

Group Bruno viert dit weekend zijn 35ste verjaardag. 28 april 1988 is immers de officiële startdatum van het bedrijf. Angelo Bruno, CEO van Group Bruno, en zijn zonen Noë en Luca doen hun verhaal:

“Bruno is het verhaal van ‘The American Dream’," zo begint Angelo Bruno. "Mijn vader Pasquale Bruno was ook al een energie-ondernemer. In zijn geboortedorp Gioia del Colle verkocht hij lamppetroleum aan lokale boeren. Omdat die door geldgebrek vaak niet betaalden en om de armoede te ontvluchten kwam hij als Italiaanse immigrant in 1956 naar Zwartberg om er in de steenkoolmijn te werken. Mijn moeder is hem een jaar later gevolgd met de 5 kinderen na een reis van 28 uur. Ikzelf en mijn jongste broer Giuliano zijn in Limburg geboren.”

Met Giuliano
“Ik weet nog goed hoe we zijn begonnen in 1988. We hadden in Italië gezien dat je van een tankstation meer kon maken dan tanken alleen. Onze filosofie van dag 1 is de ‘one-stop-shop’. De klant staat centraal niet de wagen, dat is nu nog altijd zo. Mijn broer Giuliano en ikzelf wilden dat ook in Limburg doen. Dankzij iemand van de familie zijn we aan centen geraakt, want zelf hadden we die toen niet. We mochten van ESSO een tankstation uitbaten. We plaatste er een frigo en koeltoog in en ons concept stond er. Dat waren best wel spannende tijden.”

“Al snel gingen we uitbreiden en gelukkig hebben we een grote familie die we konden inschakelen. Mijn broers en zus stapten allemaal mee in het bedrijf. Eerst waren we ESSO- uitbaters, en later begonnen we onze eigen tankstations te kopen. We groeide zo snel dat we ons bedrijf moesten reorganiseren. In 1998 gingen Giuliano en ik samen alleen verder. Onze familie heeft de voorbije 35 jaren eigenlijk een stukje Italië naar Limburg gebracht, mede dankzij onze lekkere traditionele pizza’s gebakken in roterende pizzaoven, net zoals in Italië. En met groot succes, we bakken meer dan 600.000 pizza’s per jaar."

De Wet Bruno...
Angelo vertelt verder: “Sinds 2006 worden de meeste vestigingen van Bruno uitgebaat door franchisenemers. We hebben jarenlang een juridische strijd gevoerd voor nachtopening van de Foodcorners. Vanaf dag één waren die 24 uur op 24 geopend. Dat was onze troef. Als de wet gewijzigd zou worden naar 6 dagen op 7 en maximaal 12 uur per dag, betekende dat het ontslag van meer dan zeventig werknemers. Daarom ben ik gaan ijveren voor die nachtelijke openingsuren bij organisaties zoals Unizo, VOKA en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. In 2012 is het wetsvoorstel goedgekeurd. Ze noemen dat in de volksmond ook wel eens ‘De Wet Bruno’."

“Ik denk dat in Limburg niemand ons evenaart", zegt hij. "We zijn altijd blijven groeien en innoveren. Met onze familiewaarden voorop: respect voor iedereen en mensen kan geven om te groeien. Kwaliteit en service staat hoog in ons vaandel. Later is er ook Bruno Carwash en Car Rental bijgekomen en zijn we ook actief in Mazout voor particulieren en bedrijven. Inmiddels heeft Bruno 25 vestigingen van tankstations en Foodcorners."

Broer in horeca

“In 2021 heeft mijn broer Giuliano het bedrijf verlaten, en heeft hij de volledige focus gelegd op het uitbouwen van zijn restaurants. Met Group Bruno hebben we toen een nieuwe start genomen. Mijn 2 zonen Noë en Luca zijn toen in het management gekomen, samen met externe partners. We hebben toen onze eerste stappen gezet buiten Limburg. Een stand-alone foodcorner in het NMBS-treinstation in Sint-Niklaas en later in Brugge."

“Energie zal nog jaren onze core business zijn”

Noë Bruno, Group Bruno.

“Energie is onze core business, al 35 jaar lang en dat zal in de toekomst ook zo blijven”, legt Noë Bruno uit. “We weten dat benzine, diesel of mazout een verhaal is met een einde. Wanneer precies is nog niet duidelijk. Wij geloven dat er nog minstens 10 tot 15 jaar een grote vraag zal zijn naar fossiele brandstoffen. Daarna zal die sterk en snel gaan afnemen. Daarom zijn we volop bezig met de toekomst van ons bedrijf.”

En hij gaat verder: “Groene energie krijgt ook onze volle aandacht. Al onze Bruno Service Stations werden en worden ingericht met zuinige ledverlichting en hebben zonnepanelen op hun dak. Momenteel heeft Bruno een totale jaaropbrengst van 4 megawatt stroom. Goed voor bijna 70% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. We streven naar een energieneutraal bedrijf tegen 2030. Daarom blijven we verder investeren. In Pelt gaan we dit jaar een energiepark met zonnepanelen aanleggen op een terrein van 8 ha en ook in Bilzen komen er extra zonnepanelen. We denken er ook aan om te investeren in windenergie. Al de Bruno Service Stations krijgen laadpalen voor elektrische fietsen en auto’s. In de vestiging in Genk-Noord gaan we een eerst waterstofpomp in gebruik nemen”.

Eigen opleidingscentrum
“De voorbije 35 jaren is de naam Bruno, een echt begrip geworden in Limburg en hopelijk binnenkort ook in Vlaanderen”, verklaart Luca Bruno. “Dat hebben we alleen maar kunnen bereiken dankzij onze vele medewerkers, nu al meer dan 650. Maar het blijft moeilijke om de juiste mensen te vinden. Daarom starten we met een eigen opleidingscentrum in Bilzen. En dat zal nodig zijn, want we hebben ook weer in 2023 heel veel uitbreidingsplannen. We gaan onder meer verbouwingen doorvoeren van de Bruno Foodcorners in Brustem en Tongeren. We openen gloednieuwe vestigingen in Pelt, Grote Spouwen en Heusden-Zolder, de eerste bij een niet-Bruno Service Station. En we gaan bovendien nieuwe Foodcorners inrichten in het NMBS-treinstation in Roeselare en Gent-Dampoort. We willen de komende jaren nog meer kleinere Foodcorners openen op strategische plaatsen waar veel mensen komen, zoals in treinstations, maar dat kunnen dus ook andere tankstations zijn of stand-alone locaties in centrumsteden. Daardoor zullen de cijfers nog sterk toenemen.” Die zijn nu al best indrukwekkend. Het Limburgse bedrijf verkoopt jaarlijks 650.000 koffiekoeken, 750.000 Vergnano-koffies en meer dan 1 miljoen frisdranken en broodjes. “We krijgen op één jaar tijd zo’n 8,5 miljoen bezoekers over de vloer.”

En Luca Bruno gaat verder: “Bruno staat ook gekend voor de vele acties en campagnes die we het jaar rond doen. Denk maar aan onze 2de pizza aan 50% of pizza 1+1 acties. Voor 35 jaar Bruno gaan we nog een stuk verder. Onder de titel ’35 jaar Bruno, Iedereen feest mee’, gaat vanaf maandag onze grootste marketingcampagne ooit van start. Tot 30 juni gaan we maar liefst 150.000 prijzen weggeven aan onze klanten, waaronder 1 jaar gratis tanken, 1 jaar gratis pizza, en nog veel meer. En als hoofdprijzen hebben we een TVL-reis voor 2 personen naar Turkije én een auto, een Italiaanse auto natuurlijk: een Alfa Romeo Tonale.”

“Ons personeel is familie”

“Ik wil eindigen met een woord van dank aan onze klanten, maar ook en vooral, aan onze 650 personeelsleden”, besluit Angelo Bruno. “We zijn daar als familiebedrijf heel erg trots op. Zij zijn ook een stuk van onze familie. We hebben meer dan 20 nationaliteiten onder ons personeel. Er zijn veel jonge uitbaters die vaak begonnen zijn als jobstudent en nu een eigen station uitbaten. Mensen krijgen bij Bruno een kans, ongeacht van welke afkomst ze zijn. Dat sociale aspect zit in ons familie DNA, dat zal altijd zo blijven.”

TV Limburg maakte hierover onderstaande reportage: