tom sabrina kambukka

Betere bescherming houdt groei zeker niet tegen

De afgelopen drie jaar steeg het aantal publicaties van patenten voor Limburgse bedrijven met 52%. Dat is de grootste stijging van alle provincies. “Goed nieuws, want er is een duidelijk verband tussen duurzame groei en het aantal beschermde innovaties”, weet Cathérine Dreesen van Voka Limburg. Bij Bibo Brands, het bedrijf achter het merk Kambukka, worden de patenten gebruikt als buffer op de concurrentie. “We maken commercieel het verschil met allerlei nieuwe functionaliteiten en designs, waarbij de patenten ons beschermen om de voorsprong op andere producenten te bewaren”, zegt marketingmanager Sabrina Ruzzi.

Samen met patentenspecialist Gevers deed Voka Limburg een uitgebreide analyse van de patenten die de afgelopen jaren werden gepubliceerd. Daaruit blijkt een forse toename in Limburg. Nochtans is deze variabele in vergelijking met andere provincies, altijd zwak geweest als indicator van innovatie. Er is dus een duidelijke inhaalbeweging aan de gang, waarbij Limburg de beste leerling van de klas is. Vooral KMO’s lijken de weg naar de patentenbureaus te hebben gevonden.

“De groei is een goed teken”, vindt Cathérine Dreesen van Voka Limburg. “De bescherming van intellectuele eigendom is een relevante indicator om te zien hoe innovatief onze bedrijven zijn. Bovendien kunnen ze de basis vormen voor een groeistrategie. Het is een belangrijk hulpmiddel om de activiteiten op te schalen en te concurreren met grote ervaren spelers op de internationale markten. Een studie van het European Patent Office en het European Union Intellectual Property Office toont dat kmo’s die patenten registreren een grotere kans hebben om sneller te groeien.”

Wie je daar niet van moet overtuigen, is Bibo Brands, het Hasseltse bedrijf dat de drinkflessen en bekers van het merk Kambukka ontwerpt, produceert en wereldwijd verdeelt. “We gaan uit van onze eigen sterkte, en dat is een innovatief product maken waarmee we klanten kunnen overtuigen”, zeggen zaakvoerder Tom Hoogmartens en marketingmanager Sabrina Ruzzi. “Zo onderscheiden we ons in de sector. Door de nieuwigheden te patenteren, houden we degenen die ons willen kopiëren op afstand. Eer zij onze technologie en designs in productie hebben gebracht, hebben wij alweer een pak andere innovaties gelanceerd. Dat zit in ons DNA en maakt ons tot een ijzersterk merk.”

Zowel Voka als Gevers en Bibo Brands moedigen Limburgse bedrijven aan om hun innovaties nog meer te beschermen. “Er zijn diverse instanties die je uitstekend kunnen helpen om alle formaliteiten in orde te brengen en zo een flinke voorsprong in de markt te nemen”, luidt de conclusie.