Groep-FOA

Bockie brengt beginnende boekhouders bijeen

Met een grootschalige campagne gaan een aantal gekende accountants- en consultancy-kantoren het beroep van boekhouder-accountant sexy maken bij jongeren. Het doel van organisaties als SBB en Van Havermaet, is om meer instroom te krijgen voor de duizenden vacatures (vorig jaar 4.365) die op de arbeidsmarkt worden gedropt. Als boegbeelden voor de campagne werd gekozen voor Bockie De Repper en de influencers Nour en Fatma Daghbouj.

Het tekort aan accountants was nog nooit zo nijpend. De VDAB ontving vorig jaar (in Vlaanderen) maar liefst 4.365 vacatures, voor maandelijks gemiddeld 664 potentiële kandidaten. Acht accounting- en consultingbedrijven, waaronder Van Havermaet, SBB en BDO, zitten zelf met maar liefst 300 openstaande vacatures, en sloegen daarom de handen in elkaar voor de campagne ‘Accountants Van Morgen’. Die moet niet alleen het potentieel van de job duidelijk maken, maar ook de instroom verhogen van studenten die voor de richting accountancy kiezen. Zeven Vlaamse hogescholen (waaronder UCLL en PXL) en het volwassenenonderwijs (Syntra) zetten alvast mee hun schouders onder het initiatief. Om de doelgroep te bereiken wordt een beroep gedaan op Bockie De Repper en de zussen Nour en Fatma Daghbouj, die een grote schare volgers hebben op allerlei socialemediakanalen.

Bart Nelissen, die namens SBB de groep van Accountants Van Morgen vertegenwoordigt, legt uit: “Achter elke straffe ondernemer staat een straffe accountant. Met die insteek willen we vooral jongeren bereiken en hen laten kennismaken met de bijzonder gevarieerde jobinvulling van een accountant anno 2023. Want nog te vaak krijgen boekhouders een saai imago aangemeten, terwijl de accountants van vandaag echte adviseurs zijn die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers. Het takenpakket omvat zoveel meer dan cijferwerk – wat telt is analyse, advies en projectie in de toekomst.”

“Door digitali­sering en automatisering verdwijnt ook veel routinewerk", aldus nog Bart Nelissen. "Daardoor kunnen accountants zich vandaag meer buigen over de evolutie van hun klanten, waarbij ze als vertrouwenspersoon ruimte krijgen om mee te adviseren. Denk aan bedrijfsstructuur en -processen, overnamekansen, interimmanagement, enzovoort… Accountant is een beroep met toekomst en tal van mogelijkheden. De naakte cijfers zijn eigenlijk het vertrekpunt, waarbij je bekijkt wat de echte uitdagingen van je klant zijn. We hopen dat deze campagne heel wat jongeren nieuwsgierig maakt naar meer!”