Osmani Eco Taxi Wim Dries

Broers rijden als eerste met elektrische taxi

De broers Arben en Alban Osmani hebben zopas hun vergunning ontvangen om de eerste elektrische taxi in Limburg van stal te halen. Eco-Taxi, zoals het bedrijf heet, heeft standplaatsen in Genk en Hasselt. “We hebben een Tesla Model 3 gekocht, niet om meteen winst te maken, wel met het oog op de toekomst”, aldus de zaakvoerders.

Arben (32) en Alban (29) zijn al van bij de start van hun taxibedrijf begaan met ecologie. Het wagenpark van Eco-Taxi bestond tot dusver uit hybride taxi’s, en nu schakelen ze nog een groene versnelling hoger met de aankoop van en Tesla. “De prijs? 50.000 euro, exclusief btw, en een autonomie van 370 kilometer”, rekent Arben uit. Er komen met andere woorden veel taxiritten aan te pas voor ze deze investering hebben terugverdiend.

Haalbaar?
Een rondvraag bij diverse Limburgse taximaatschappijen leert dat de broers de eerste in onze provincie zijn die een volledig elektrische wagen als taxi inzetten. Maar ook dat de concurrentie zich veel vragen stelt bij de haalbaarheid van hun groene initiatief. “Onze wagens moeten constant rijden. Hoe doe je dat dan als de auto acht uur aan een laadpaal moeten hangen?” klinkt het bij een Hasselts vervoersbedrijf. “Bovendien zijn er te weinig laadpalen. Voorlopig is een elektrische taxi voor ons dus niet interessant. Misschien als de overheid deze markt wat meer gaat stimuleren? Maar dat zie ik niet meteen gebeuren.”

“Uiteraard zal onze Tesla vaak stilstaan”, geeft Arben toe. “De batterij opladen duurt al zo’n zeven tot acht uur. Er is wel een supercharger in Lummen waardoor de batterij na veertig minuten weer opgeladen is, maar dan nog… Alban en ik hebben wel een groot voordeel: wij hebben allebei nog een andere job, ik bij Sabc in Lummen en mijn broer als autoverkoper. Wij werken vaak in het weekend en hebben door de week veel tijd. Daardoor zijn we ook met Eco-Taxi begonnen.”

De broers willen niet de grote winsten boeken. “Klopt, onze ambitie is eerder om met ons taxibedrijf de trend van het elektrisch rijden te volgen. Wij zien het als een test, waarbij wij ook feedback geven aan Tesla. Dit is voor ons een manier om te groeien. Als je geen stappen zet, sta je stil. En stilstaan is achteruitgaan.”