CONTRAST: Na de rampweek van Nedcar is de DSM-baas 'een beetje trots'

Terwijl Nedcar bungelt aan een zijden draad durft de baas van DSM trots op zichzelf te zijn. Hieronder een interview met Feike Sijbesma, de man die de vroegere Staatsmijnen verder in een andere richting duwt. Nog meer hightech, nog meer ons dagelijks brood, voeding dus.
Het interview is net voor de overname van Martek afgenomen door onze collega’s van Het Financieele Dagblad.

‘We zijn wel een beetje trots’, zegt bestuursvoorzitter Feike Sijbesma in een gesprek met deze krant. ‘We hebben het concern gecreëerd dat we wilden, en dat vieren we.’

Ooit was DSM als Dutch State Mines actief in de steenkolenmijnen in Limburg. Na de vondst van aardgas in Slochteren in 1959 zocht DSM zijn heil in bulkchemie. Vanaf eind jaren negentig zette het concern, door de lage marges op bulkchemie, toenemend in op ‘life sciences’. Het begon in 1998 met de aankoop van Gist-brocades en de fijnchemie van Roche, waarna overnames in onder meer harsen, medische materialen en ingrediënten voor cosmetica en voedingsmiddelen volgden. In tien jaar tijd is krap euro 3 mrd aan omzet gedesinvesteerd. De transitie is vorige week voltooid met de verkoop van elastomeren en special products.

‘We richten ons nu volledig op groei’, zegt Sijbesma en wijst op de vorige week bekendgemaakte alliantie met de Chinese chemiereus Sinochem Group om de penicillineproductie van DSM te laten groeien in opkomende markten.

‘We gaan meer transacties bekendmaken voor onze farmadivisie’, zegt Sijbesma. ‘Ook voor de productie van medicijnen op contractbasis zoeken we partners, waarschijnlijk in Azië.’

Sijbesma noemt vier groeistrategieën: opkomende markten, innovatie, duurzaamheid en acquisities. ‘De omzetgroei zal in de komende vijf jaar voor 70% komen uit opkomende markten. We versnellen de groei uit innovatie. Nu nog is 12% van onze producten de laatste vijf jaar geïntroduceerd. Dat moet in 2015 op 20% liggen.’

Door desinvesteringen, een lager werkkapitaal en goede resultaten heeft DSM een oorlogskas van circa euro1,5 mrd zonder krediet. ‘Sommige analisten denken: dat wordt een grote overname. We sluiten niets uit, maar verkijk je niet. Het zou goed kunnen dat we enkele kleinere acquisities doen die evenzeer winstgevend zijn.’

De groeiambities zijn gekoppeld aan financiële prestaties. De winstgevendheid moet van circa euro 1,1 mrd naar euro 1,6 mrd in 2013. De verdiensten op geïnvesteerd vermogen moeten naar 15%, al zit het concern al bijna op dat niveau, en de omzet moet in 2013 bijna 6% zijn gegroeid. De omzet in China moet de komende vijf jaar verdubbelen naar euro 3 mrd.

Sommige analisten noemen DSM door de groeikansen, de oorlogskas en de lage aandelenkoers een mooie overnameprooi. Sijbesma: ‘Als je de concernwaarde zichtbaar maakt en daar goed over communiceert, hoef je niet bang te zijn voor een overname. Daarom vertellen we de markt over onze samenwerking met Crucell in productietechnieken voor biofarmaceutische medicijnen. We gaan naar een grotere proeffabriek voor biobrandstoffen. We investeren in biomedische materialen voor toepassingen in het lichaam.’

Sijbesma stelt dat DSM veelvuldig producten introduceert die meteen omzet genereren, zoals coatings voor zonnecellen en nieuwe ingrediënten voor voedingsmiddelen tegen ouderdomsziekten en voor flexibele ledematen. Nee, we vrezen geen overname. We hebben een heldere strategie en we moeten de goede dingen gewoon goed doen.’

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.