Ford-werknemers in dubio: premie of NedCar?

Omdat heel wat Ford-medewerkers momenteel hun job niet willen opzeggen omdat ze dan hun maximale afscheidspremie verliezen, dreigen ze te laat te komen voor het invullen van de 400 vacatures die de Nederlandse autobouwer VDL/NedCar in Born heeft openstaan. De aanwervingen bij de Nederlands-Limburgse autofabriek draaien nu op volle toeren, aangezien deze zomer wordt gestart met de serieproductie van de BMW Mini.

Bij autobouwer VDL/NedCar in het Nederlands-Limburgse Born zijn er al zo’n 200 mensen geselecteerd voor een stage uit de eerste 1.000 aanmeldingen. Ze nemen deel aan een ‘praktijkschooltje’ waar ze gedurende twee weken intensief worden geïnformeerd, en zo kan vastgesteld worden of beide partijen met elkaar door willen gaan. Ondertussen liggen er nog eens 1.000 spontane sollicitaties te wachten. Daarmee moet VDL/NedCar uiteindelijk een 400-tal vacatures (waarvan 350 productie-arbeiders) invullen om tegen 17 juli de serieproductie van de BMW Mini op te starten.
Ford en toelevering

“Uiteraard zijn er ook heel wat Belgen bij de sollicitanten,” zegt woordvoerder Nadia Landerloos van VDL/NedCar. “Er komen zowel mensen van Ford Genk en de toelevering op af, als werkzoekenden uit de grensstreek aan de Maaskant. Het probleem van de Ford-werknemers is dat zij soms twijfelen tussen de maximale afscheidspremie en de kans op een job bij ons. Sommigen willen hier wel in oktober of nog later van start gaan, maar dan is het gros van de vacatures al ingevuld. Rond 17 juli starten we hier immers de serieproductie van de BMW Mini.

Belga