Heerlens Hago rekent alleen nog winst wanneer klant tevreden is ('schoonmaakbranche is verziekt door prijsdruk')

Schoonmaakbedrijf Hago – hoofdvestiging in Heerlen – gaat klanten alleen nog de winstmarge in rekening brengen wanneer de klant tevreden is. Het is een van de maatregelen waarmee het bedrijf, een volle dochter van de Voerendaalse familiemultinational Vebego, de prijzenslag in de afgelopen jaren wil stoppen. Hago-directeur Danklof spreekt van een branche die is ‘verziekt door prijsdruk’.

Hieronder het persbericht van Hago:’Zichtbaar, transparant en garant 
Als reactie op de vragen in de schoonmaakbranche kiest Hago Next voor 100 procent (zichtbare) dagschoonmaak en 100 procent transparantie voor de opdrachtgever ten aanzien van inzet en resultaat. Met getrainde vakschoonmakers die het gesprek opzoeken met pandbewoners over de prioriteiten voor een schone omgeving, zet Hago Next hoog in op kwaliteit en beleving. Om dit te staven, gaat Hago Next voor een gegarandeerde klant- en medewerkers-tevredenheid van een 8, waarbij de winst voor het bedrijf alleen in rekening wordt gebracht wanneer de doelstellingen zijn gerealiseerd. Het initiatief gaat voor duurzaam in de hele breedte: goed voor mensen, gericht op resultaat en maximaal groen met onder meer gebruik van ecologisch verantwoorde schoonmaakmiddelen en op weg naar CO2-neutraal. 
Alle schoonmakers aan de smartphone 
De inzet van een smartphone voor alle schoonmakers maakt het werk van de schoonmaker realtime transparant en inzichtelijk. Alle functionaliteiten van de mobiele telefoon zijn ingezet (waaronder camera, GPS, QR-code scanning), en met een simpele interface door iedereen, vrijwel zonder enige uitleg, direct te bedienen. Denk aan het scannen van schoon te maken ruimtes of het doorgeven van opdrachten aan de schoonmaker ter plaatse door middel van GPS. Maar ook het direct plaatsen van bestellingen van schoonmaakmiddelen of het melden van defecten of problemen in gebouwen. Met de mobiele inzet realiseert Hago Next 24/7 inzicht in management-rapportages als verantwoording voor het aantal uren dat nodig is voor het afgesproken kwaliteitsniveau. En niet in de laatste plaats draagt de mobiele cleankit bij aan een herwaardering van het vak. Tijd, aandacht en waardering voor de vakschoonmaker die het uiteindelijk allemaal realiseert. 
Ruud Danklof, Algemeen Directeur Hago: ‘Om een volledige ommezwaai te maken in een branche verziekt door prijsdruk, wilden we klein beginnen met een nieuw initiatief. Een bedrijf dat alles in zich heeft om een kentering in de branche in te luiden door het bieden van een aantrekkelijk totaalpakket. De gesprekken met opdrachtgevers, brancheorganisaties, vakbonden en schoonmakers, gaven ons het geloof dat de tijd er nu rijp voor is. De nieuwe fase in schoonmaak past in onze opmars naar vakmanschap, naar vanzelfsprekendheden die niet mogen verdwijnen.’ 
Ben ter Horst, Ondernemer Hago Next: ‘Je hoeft niet lang na te denken als je de vraag krijgt een bedrijf te leiden dat gaat voor eerlijke schoonmaak voor een eerlijke prijs. Een bedrijf met korte lijnen, vakman-schap, gedurfd en gewaagd, op ontdekkingsreis naar de ideale wereld in schoonmaak. We gaan dan ook maximaal mensen en klanten aan ons binden om samen te investeren in de (her)waardering van het schoonmaakvak.’ 
Over Hago 
Hago is een topvijfspeler in de markt voor schoonmaakbedrijven. Een landelijk opererend familiebedrijf, gespecialiseerd in schoonmaak op kantoren, transport, onderwijs en industrie. ’s Ochtends, ’s avonds en steeds vaker overdag. In totaal telt Hago 6.300 medewerkers. De totale omzet van Hago, Hago Zorg en Hago Airport Services in 2009 bedroeg 156 miljoen euro. Hago en Hago Zorg maken deel uit van Vebego International, dat in zes landen actief is op het gebied van schoonmaak en facilitaire dienstverlening, gezondheidszorg, personeelsdiensten en products systems.’

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.