Loodgieter Huub Herberichs al 35 jaar succesvol met keukenbedrijf Plan Keukens

Huub Herberichs (59) startte 35 jaar geleden zijn keukenbedrijf Plan Keukens. De jubilerende onderneming in Gulpen telt 10 personeelsleden. Volgens Herberichs heeft hij kunnen overleven omdat ‘kwaliteit het altijd wint van de prijs’. Hij wil niet kwijt hoeveel keukens hij in die bijna 13.000 dagen heeft verkocht. ‘Het komt zo opschepperig over. Maar geloof me, het zijn er genoeg om dit bedrijf ook de komende jaren gezond te houden’.
 
1.     Wat is uw achtergrond?

“ Van origine ben ik loodgieter. Vanuit die functie kwam ik in aanraking met het plaatsen van – toen  nog – aanbouwkeukens. Wat ik voor een baas kan, kan ik ook gemakkelijk op eigen benen, zo dacht ik en in april 1976 voegde ik de daad bij het woord en stichtte Plan Keukens. Klein en bescheiden vanuit Slenaken, maar snel groeiend via een eigen showroom naar de huidige locatie in Gulpen. Wij schrijven dan 1979, nauwelijks drie jaar na de start. Wie had dat kunnen denken.”

2.     Wat was in 1976 de aanleiding om een winkel in keukens te gaan starten?

“Zoals ik al zei, wat ik in loondienst kon, kon ik ook zelf. Een gok, maar hij viel goed uit en Plan Keukens bleek qua concept aan te slaan.”

3.     Welke zelfstandige keukenbedrijven heeft u zien verdwijnen in de loop der jaren en wat deden zij fout?

“Ik heb er zat zien komen en gaan. Waarom het niet lukte? Ik denk een kwestie van beleid en management. Omzettargets primeerden, zonder passie voor het vak. Keukens adviseren, verkopen en plaatsen doe je met gevoel. Bij ons heeft omzet nooit voorop gestaan, maar wel tevreden klanten, die na jaren weer terugkeren. Vaak om een versleten deurtje of scharnier te vervangen, maar net zo goed voor een nieuwe keuken.  In een mensenleven koop je hooguit twee tot driemaal een nieuwe keuken. Tenminste dat is onze opvatting.”

4.     U stelt dat het bij allemaal om kwaliteit draait en zekerheid (uw lange garantie). Maar dat geldt toch maar voor een klein deel – de top – van de markt? De meeste mensen willen veel voor weinig (van Ikea bijvoorbeeld). 

“Ik zie dat anders. Instappers kiezen voor IKEA, een bewuste en zeker niet verkeerde keuze. IKEA duikt daarmee heel handig in een gat van de keukenmarkt. Na deze instapkeuken groeit bij de meesten toch het verlangen naar betaalbare kwaliteit. Zeg maar veel kwaliteit en zekerheid voor een reële prijs. Ook een gat in de markt, waar wij met succes induiken. Onze keukens zitten in de gulden midden prijsklasse, met uitschieters naar boven, maar ook naar beneden. Maar welk prijskaartje er ook aanhangt, kwaliteit en garantie blijven optimaal gewaarborgd.”

5.     Hoe borgt u dat de door uw gewenste kwaliteit ook door uw personeel wordt gehaald (bij de verkoop, bij de installatie en service/reparatie)?

“Een kwestie van kort op de bal spelen.  Elke dag worden ’s morgens de planning en werkzaamheden voor die dag doorgenomen en ’s avonds geëvalueerd. Interne communicatie is daarbij essentieel. Hierdoor volgen de werkzaamheden elkaar goed op. Daarnaast is het van belang dat je goed luistert naar je klanten. Denk bij problemen in oplossingen. We hebben in al die jaren nog nooit een klacht hoeven te laten behandelen door een officiële geschillencommissie.”
 
6.     Nooit gedacht om zelf keukens te gaan maken?

“Dat doen we al 35 jaar. Keukens plannen op maat. In de fabriek worden ze vervolgens gemaakt en door ons eigen personeel geplaatst.”

7.     Of om ‘opgekocht’ te worden door bijvoorbeeld Mandemakers?

“Geen seconde! Vanaf het eerste moment hebben wij ons weten te onderscheiden met een uniek garantiesysteem. Toen 5 jaar, tegenwoordig 10 jaar volledige garantie op keukens en 5 jaar volledige garantie op apparatuur. Onder geen enkele andere vlag zou Plan Keukens dit nog waar hebben kunnen maken.  Bovendien staat bij mij niet de prijs voorop, maar de klant. Bij een overname telt enkel de prijs, dus krijg je geen vat op mij.”

8.     U bent inmiddels 35 jaar ouder, hoe gaat het met de opvolging?

“Dat houd me zeker bezig en kort maar krachtig antwoord ik hier graag op dat het volop mijn aandacht heeft. Maar het is nog te primair om er naar buiten toe iets concreets over los te laten.”

9.     Zou u weer keukenverkoper worden?

”Ik kan niets anders….”

10.  Gaan we straks keukens kopen via internet? Met mooie 3-d programma’s?

“We mogen de opmars van het internet niet onderschatten. Er zijn mensen die een keuken van pakweg € 10.000 via internet kopen.  De vraag blijft of dat wel zo verstandig is. Je weet immers niet wie er achter die verkoop zit, je mist persoonlijk aandacht, je kunt die keuken niet eerste in het echt zien, voelen, ruiken… Kortom je mist een belangrijk gevoel bij een belangrijke keuze in je leven. Internet is wel een perfect hulpmiddel om zich te oriënteren en een eerste keuze te maken, maar mag geen eindinstrument zijn.”
 

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.