Itzu_Afbeelding

Met deze 4 tips voorkom je een dure mismatch in rekrutering

Mensen aanwerven kost geld, dus dan zorg je er maar beter voor dat je meteen voor het juiste profiel gaat. Een mismatch zou namelijk zuur – maar vooral duur – kunnen opbreken. Itzu Select, de doorwinterde expert in talent sourcing en selectie, geeft alvast 4 bruikbare tips.

“Over de kost van een aanwerving zijn al veel studies en artikels gepubliceerd. De meest gangbare cijfers spreken over 15 tot 30 procent van het totale jaarloon, afhankelijk als het om een bediende, middenkader dan wel directielid gaat. Bedrijven hebben er dus alle baat bij om een foutieve rekrutering te vermijden”, zegt Tom Janssen, talent director bij Itzu Select.

1. Hire the will, not the skill

“Bij de werving kiezen bedrijven nog te vaak voor het profiel met de meest aansluitende vaardigheden. Deze kan je echter trainen, terwijl dat niet kan met iemand zijn of haar persoonlijkheid. Een positieve kijk hebben, grenzeloos enthousiasme, een grote leerbaarheid en een can-do attitude behoren inherent tot een persoon. Uiteraard is het nog belangrijk dat de kandidaat een deel van de gevraagde vaardigheden onder de knie heeft, maar nog belangrijker is dat die in jouw team past en de motivatie heeft om bij te leren.”

2. Begin bij je eigen mensen

“Als een medewerker vol trots over zijn of haar werk praat, is die een echte ambassadeur. Die tevredenheid en het enthousiast vertellen aan vrienden, kennissen en het verdere professionele netwerk, helpt in het aantrekken van talent. In zekere zin start rekrutering dus bij je eigen mensen. Zij kunnen een eerste inschatting maken in welke mate deze persoon matcht met het DNA van hun/jouw bedrijf, waardoor de kans op een succesvolle aanwerving alleen maar stijgt. Sommige bedrijven stellen zelfs een intern bonussysteem op, waarbij medewerkers beloond worden wanneer ze zelf nieuw talent aanbrengen.”

3. Benut je kanalen

“Kandidaten maken gebruik van verschillende kanalen bij het solliciteren. Jobsites, advertenties, LinkedIn career pages of sociale media, de mogelijkheden zijn legio. Elk kanaal heeft daarbij zijn eigen troeven. Afhankelijk van het profiel dat je zoekt, kan het ene al wat beter geschikt zijn dan het andere. Bovendien moet niet alleen het kanaal, maar ook de inhoud van de vacature worden afgestemd op het gezochte profiel.”

4. Employer branding als uithangbord

“Employer branding omvat de ervaringen die een kandidaat heeft met zijn (potentieel) toekomstige werknemer. Niet alleen salaris, maar ook de bedrijfscultuur zijn vandaag belangrijk. Die moet je vertalen naar diverse kanalen: een jobsite of pagina bijvoorbeeld met foto’s, video’s, getuigenissen, … Zo hebben werkzoekenden reeds van bij de start een goed gevoel bij je bedrijf en heb je een rekruteringsstrategie op maat van de digital natives.”