sluis-blauwe-kei-lommel-e1337800997522-300×184

Natuurjongens blokkeren transport via water

NV De Scheepvaart wil dringend werk maken van de vervanging van 3 oude sluizen op het kanaal Bocholt-Herentals, die momenteel verhinderen dat bedrijven in Noord-Limburg intensief gebruik maken van transport via het water. Het project dat al jaren aansleept, is nu bovenaan het verlanglijstje gezet.

Sluis Blauwe Kei Lommel

Op het grondgebied van Mol en Lommel bevinden zich sinds jaar en dag 3 oude sluizen met een schutcapaciteit van 600 ton. De Scheepvaart wil deze sluizen afbreken en vervangen door één moderne sluis met een capaciteit van minstens 1350 ton. “Talrijke bedrijven in Noord-Limburg hebben aangegeven hier intensief gebruik van te willen maken,” zegt gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels. “Onder meer Sibelco in Lommel is vragende partij. Want schepen met enig volume moeten nu een omweg maken via de Zuid-Willemsvaart om aansluiting te vinden op het Albertkanaal. Een omweg die kan oplopen tot 120 kilometer, wat zeer tijdrovend is en vele ondernemingen weerhoudt om te kiezen voor transport via waterwegen.”

De Scheepvaart wil 50 miljoen euro investeren om de nieuwe sluis te bouwen, waarmee een doorsteek kan worden gemaakt naar het Albertkanaal en de hele Noord-Limburgse regio ontsloten wordt voor grotere vrachtschepen. “We willen een echte prioriteit maken van dit plan, maar worden momenteel teruggezet door allerlei vergunningsprocedures”, zegt bestuursvoorzitter Willy Claes. “Vooral voor natuurjongens zijn er problemen. Maar het wordt tijd dat Europa kiest voor het dynamisme van belangrijke investeringen in plaats van met besparingen en onnodige formaliteiten de hele economie ter plaatse te laten trappelen.”