Heidebloem legt 5,5 miljoen op tafel voor e-bussen
Busmaatschappij Heidebloem uit Lanaken is het eerste bedrijf in Limburg dat met elektrische lijnbussen rondrijdt. Moedermaatschappij Hansea heeft ineens 11… Lees meer
Benieuwd of het ideetje van “De Belg Jean-Luc Deflandre” ook op de mind-maps, flipcharts, powerpoints en bierviltjes stond, die dinsdag door C-Mine vlogen om de economische toekomst van Limburg na Ford Genk te bepalen. Het is nochtans zijn suggestie, en niet die van de 150 andere creatieve ideeĆ«nspuiers, die momenteel de pers beheerst. Als adviseur van het Chinese Build Your Dreams (BYD), heeft Deflandre in een krantenartikel gezegd dat de vestiging van Ford Genk in aanmerking zou kunnen komen, moest ooit blijken dat het bouwen van Chinese elektrische autobussen rendabel kan zijn in Europa. Afin, in Genk, maar het kan ook Turkije zijn…
Enig gevoel voor realisme lijkt ons op zijn plaats. Een bedrijf dat nog niet weet of het mogelijk in Turkije, dan wel in BelgiĆ« voertuigen wil gaan produceren, heeft alle variabelen nog niet onderzocht. Een ballonnetje oplaten voor een samenwerking met Van Hool, dat zelf elektrische bussen bouwt, lijkt evenmin erg doordacht. Andere voorwaarde is dat er 500 van die bussen per jaar moeten verkocht worden, aan zowat het dubbele van de prijs van een gewone bus. Uit Griekenland en Spanje zien wij de bestellingen nog niet binnenrollen…
En ook: in de directe omgeving lijkt niemand al iets gehoord te hebben van de plannen. De vakbonden niet, Van Hool niet en de LRM niet. Die laatste heeft met Punch Powertrain nochtans een vestiging in China voor de aandrijving van elektrische voertuigen, en hun prospecteurs, die Chinese investeerders naar Limburg moeten lokken, kennen de lokale markt beter dan hun bloekzak.
Laat ons die duizenden mensen bij Ford Genk dus voorlopig geen ijdele hoop geven. Tot we zelf Xi of Ho hier met een grote zak geld op de stoep zien staan, en het niet is om voetbalclubs om te kopen, gaan we er van uit dat die investering er niet komt. Build Your Dreams: de meeste dromen zijn bedrog. Hopen mag natuurlijk wel. Het zou fantastisch zijn dat alle twijfels direct konden weggenomen worden. Maar laat ons voor de veiligheid toch maar de focus op de versterking van onze regionale groeibedrijven niet verslappen.
(Het verhaal zelf leest u donderdag in Het Belang van Limburg en elders op deze website door te klikken op deze link)
Busmaatschappij Heidebloem uit Lanaken is het eerste bedrijf in Limburg dat met elektrische lijnbussen rondrijdt. Moedermaatschappij Hansea heeft ineens 11… Lees meer
Wie voor volgende zondag een bezoekje brengt aan de zomerbar van CafĆ© Coureur in Borgloon, kan zomaar met een fiets… Lees meer
De Limburgse vliegmaatschappij ASL heeft een overeenkomst getekend om initieel 6 elektrische vliegtuigen van Lilium aan te schaffen. Het zijn… Lees meer
Tim Vandewinkel van het bedrijf Loft Interieur/Lofra Projects met vestigingen in Kinrooi en Diepenbeek, mag zich een jaar lang de… Lees meer
Thierry Jacobs opent op 16 oktober de gloednieuwe 'citylounge' Saint Street op de markt van Sint-Truiden. āDe afgelopen twee jaar… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen