Reclameronselaars nu ook actief in KMO's

De gevallen waarbij malafide reclameronselaars handelszaken proberen op te lichten door -zogezegd- voor allerlei goede doelen, interssante advertentiegidsen of marketingconcepten fikse vergoedingen te vragen, zijn intussen goed gekend. De federale overheidsdiensten hebben de charlatans op een zwarte lijst gezet en controleren nauwgezet hun handel en wandel. Om alsnog munt te slaan uit nietsvermoedende ondernemers, hebben de reclameronselaars nu hun actieterrein verlegd naar de KMO’s. Zo kreeg de firma Evapco in Tongeren zopas nog een ‘sympathieke gepensioneerde’ over de vloer voor sponsoring van een magazine voor de brandweer. “Bij navraag bleek echter dat de brandweer is niet op de hoogte is van deze fondsenwerving,” zegt Dirk Bamps, financieel directeur van Evapco Europe. “Deze praktijk stoort me ongelooflijk, want men misbruikt een respectvolle organisatie om bedrijven geld afhandig te maken. Natuurlijk willen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door goede doelen te steunen, maar het is wraakroepend als malafide organisaties daar misbruik van maken.”

Voka-Kamer van Koophandel Limburg liet intussen de bedrijfsgegevens van de reclameronselaar checken. “XL Media BVBA is een onderdeel van BMS, die niet toevallig als eerste staat op de zwarte lijst van de FOD Economie,” weet gedelegeerd bestuurder Johann Leten. “We betreuren dat justitie deze organisaties niet harder aanpakt. Daarom raden we bedrijven aan voorzichtig te blijven met het plaatsen van hun handtekening en bij onduidelijkheid of bedrog steeds contact op te nemen met ons, een klacht neer te leggen bij de politie en de FOD Economie” Dat kan ook online op website htttp://economie.fgov.be.

Zeker in vakantieperiodes is het extra uitkijken, aangezien de oplichters vaak verwijzen naar een zogezegde “toezegging van de baas”, terwijl die met vakantie is en het personeel dit moeilijk kan navragen.