In zijn column in Het Belang van Limburg haalt ondernemer Roland Duchâtelet zwaar uit naar de provinciale overheid en andere verantwoordelijken die het SALK-plan hebben opgesteld. Meer specifiek vindt hij o.a. dat de bevolking een rad voor de ogen wordt gedraaid door te stellen dat er vele jobs bijkomen dankzij de komst van Ikea. Hij begint met een citaat:
“Telkens Ikea een nieuwe winkel opent, zal dat indirect een impact hebben op Belgische fabrikanten, zoals Recor,” weet Filip De Jaeger van Fedustria, de beroepsfederatie van meubelfabrikanten. “Zodra in Hasselt het woonwarenhuis opent, zullen de lokale meubelwinkels dat voelen. En zij zijn uiteraard de voornaamste klanten van bedrijven als Recor.”
Minder productiejobs dus, door de komst van Ikea. Was de komst van Ikea ook niet één van de belangrijke pijlers uit het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) om jobs te creëren? Ik dacht toen: de Limburgers gaan daardoor toch niet meer geld uitgeven aan meubelen? De jobs die er bij Ikea bijkomen, gaan toch verloren bij andere handelaars? En als Ikea in verhouding tot de omzet met minder personeel werkt dan andere meubelwinkels, dan gaan er zelfs jobs in de distributie verloren. Men heeft de mensen wijsgemaakt dat er door Ikea jobs zouden bijkomen. Nu blijkt dat de knappe koppen aan het hoofd van de provincie ervoor gezorgd hebben dat er ook in Limburgse fabrieken jobs verloren gaan…
Mijn hoed af voor Ikea. Ik ben wel ongelofelijk onder de indruk van hoe snel dat allemaal gegaan is: groen landbouwgebied werd in een mum van tijd herschapen in een plak beton met grote betonnen dozen er op. Op kosten van de burgers werden de omliggende wegen grondig aangepakt, terwijl Sint-Truiden al 5 jaar wacht om de omleidingsweg aangelegd te krijgen. En eigen wegwijzers “Ikea” op de ring. Misschien moeten de andere handelaars in Hasselt dat ook vragen?
Straffe mannen, die van Ikea. Hun baas is ongetwijfeld de machtigste Limburger…
Maar geen nood, het loopt dan wel mis met Ikea, maar de vaders en moeders van SALK hebben een middel bedacht om de jobs die in Genk en bij Recor verloren gaan, op zeer lange termijn te vervangen door nieuwe fabrieken. Onder de mooie Vlaamse naam Flanders Make heeft men weer een belastingvretende organisatie op de wereld gezet die seminaries organiseert en rapporten schrijft, zoals oudere zus Flanders Drive. Die zal 3,5 miljoen euro kosten, hoofdzakelijk voor onderzoeksinfrastructuur ter versterking van de Lommelse vestiging van Flanders Make. De burgemeester van Lommel heeft dus ook iets gekregen van het te verdelen belastinggeld.
Flanders Make heeft me, allicht samen met vele anderen, eerder deze week op overleg uitgenodigd. Ze hebben geen sandwiches en koffie voor mij moeten kopen. Eén van onze bedrijven die onderdelen leverde aan Ford Genk, levert nu in Valencia, want er worden nog steeds evenveel Fords gebouwd. Lang zal het niet meer duren, want onze politici heffen tot 200% belasting op de nettolonen van onze medewerkers die in dit land wél nog producten maken om zottigheden zoals SALK te betalen.