Vrijdag is een volle container vanuit Brazilië aangekomen bij Scania in Opglabbeek. Geen groot nieuws, ware het niet dat dit de eerste container is die gevolgd is met een innovatieve technologie, ondersteund door satellieten. Die maakt goede afspraken mogelijk tussen de Braziliaanse en Belgische douane, wat op zijn beurt een behoorlijke tijdwinst mogelijk maakt. De succesvolle test voor deze zogenaamde ‘green lane’ is vrijdag bekendgemaakt door drie partijen: douane & accijnzen van de Federale Overheidsdienst Financiën, Scania in Opglabbeek en het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Eerder werd al een dergelijke corridor opgezet voor Toyota tussen Kempton Park in Zuid-Afrika, via de haven van Antwerpen en het Europees distributiecentrum van Toyota in Diest. In de tweede green lane-test vertrok op 8 juli een volle container met vrachtwagenonderdelen, voor rekening van het distributiecentrum van Scania in Opglabbeek, in Sao Bernardo do Campo in Brazilië. Dat zet satellieten in om voortdurend de positie, de status (deuren van de container al dan niet geautoriseerd geopend) en de inhoud van de container te rapporteren.
Satellieten volgen container van Brazilië tot Opglabbeek
31 juli, 2010
Lees ook
Sint-Truiden
Heusdens legt de boeken neer: 3 horecazaken dicht
Oudsbergen