Luc Jeurissen, Hilde Cuykx en Noël Essers van Ecobeton bij het innovatieve fietspad.

Uitvinding voor veilig fietsen: Made in Sint-Truiden

Als eerste in ons land werden in Ordingen (Sint-Truiden) zopas de betonnen elementen van een Ecopath geplaatst: een innovatief fietspad dat duurzaam, onderhoudsvrij en comfortabel voor de fietsers is. Het gamma van gepatenteerde producten, dat wordt gemaakt bij Ecobeton Water Technologies in Sint-Truiden, heeft potentieel voor de wereldmarkt.

Nu het bloesemseizoen volop aan de gang is, worden de paden van het Haspengouwse Fietsroutenetwerk overstelpt met toeristen. En ook elders weten zowel de recreatieve gebruikers als de wielertoeristen dat slechte infrastructuur de pret danig kan bederven: slippartijen op stroken met ijzel of regen, botsingen door smal tweerichtingsverkeer, oneffenheden door onderliggende boomwortels of putten en kuilen die voor een platte band kunnen zorgen… Om dat alles te vermijden hebben het Nederlandse bedrijf Easypath en de Truiense onderneming Ecobeton Water Technologies een volledig gamma van innovatieve fietspaden ontwikkeld. De op maat gemaakte elementen uit prefab beton hebben bijzondere eigenschappen, die samen leiden tot een revolutionair productengamma.

“Vooreerst is er de duurzaamheid van zo’n Ecopath”, zegt Luc Vandebeek, CEO van Ecobeton Water Technologies. “Metingen (van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en de Fietsersbond) wijzen op een uitzonderlijk rijcomfort en rijveiligheid voor de fietsers. De levensduurgarantie bedraagt maar liefst 60 jaar, te danken aan de uitzonderlijke betonkwaliteit en de erg lage exploitatiekosten. Metingen op basis van de Europese norm (EN 15804) geven dan ook aan dat ons Ecopath het milieuvriendelijkste product op de markt is.”

IJsvrij en lichtgevend
En er zijn nog een aantal troeven die nu al de vraag naar Ecopaths doen toenemen bij steden en gemeenten. “Deze fietspaden zijn snel en eenvoudig aan te leggen op een zandbed”, zegt Jill Aquilani, CCO bij Ecobeton Water Technologies. “De elementen kunnen nadien ook makkelijk worden weggenomen, bijvoorbeeld om nutsleidingen aan te leggen of een herstelling uit te voeren. Bovendien is de dikte van de fundering beperkt, waardoor er voldoende ruimte blijft voor de boomwortels om zich te ontwikkelen, en er geen verzakkingen komen door opdrukkende wortels.”

In het gamma Ecopath zijn diverse types beschikbaar: Thermopath is een fietspad dat bij vriesweer ijsvrij blijft, Solarpath beschikt over geïntegreerde zonnepanelen, Reflexpath biedt een optimale reflectie in donkere, bosrijke gebieden en -kers op de taart- is het Climatepath, ontworpen om het hemelwater af te leiden naar de onderbouw van het fietspad, waar het gefilterd wordt en teruggegeven aan de grondwatertafel door infiltratie.

Fier
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, gelooft sterk in deze Limburgse innovatie. “Als we het fietsaandeel in onze verplaatsingen nog meer willen doen stijgen, moet de infrastructuur veilig, comfortabel, efficiënt en voordelig zijn. Deze Ecopaths spelen daar op in en zijn tevens een oplossing die aan de klimaatverandering tegemoet komt.”

De Truiense burgemeester Ingrid Kempeneers en schepen van Openbare Werken Johan Mas, die woensdag getuigen waren van de eerste plaatsing van Ecopath in België, zijn fier dat deze innovatie uit hun stad komt, en hier ook geproduceerd wordt. “Knap ondernemerschap dat ten goede komt aan onze fietsende inwoners en toeristen: dat moedigen we ten zeerste aan”, zo klinkt het.