malta umani 2

Zoek de zon en smelt de mensen samen

Voor een bedrijf dat groeit door overnames is het essentieel dat de nieuwe collega's het goed kunnen vinden met de medewerkers die er al waren. Het smeden van een hecht team is echter geen sinecure. Hr-dienstengroep Umani deed het op een niet alledaagse manier: alle medewerkers werden uitgenodigd voor een vierdaagse buitenlandse reis, waar de banden in een informele sfeer werden aangehaald. "Een aanzienlijke investering, maar we zijn helemaal overtuigd dat we er een veelvoud voor terugkrijgen", zeggen zaakvoerders Joël Stockmans, Sarah Porco en Raf De Strooper.

Umani Group bestaat nog maar 5 jaar. Toch wist de hr-dienstverlener een indrukwekkend parcours af te leggen, dat vandaag resulteert in een omzet van bijna 75 miljoen, 1.500 huishoudhulpen (onder de merknaam Blink), een 1.000-tal uitzendkrachten per week (merknaam: Flexer) en evenveel mensen in projectsourcing (Umani Projects). Alle operaties worden gerund door bijna 80 eigen stafmedewerkers, die over de diverse afdelingen, regio’s en taalgebieden heen, nauw met elkaar moeten samenwerken.

Investering
“Als sluitstuk van een aantal recente overnames, zochten we naar een manier om de verbinding tussen alle collega’s te versterken”, vertelt Sarah Porco. “We zijn een bedrijf dat als één van de kernwaarden vooropstelt dat de medewerkers hun job graag moeten doen. Een belangrijke voorwaarde is dat er een fijne groepsgeest heerst en dat de onderlinge communicatie vlot en open verloopt. Om dit te stimuleren hebben we ons coördinerend team uitgenodigd voor een 4-daagse reis naar Malta. Het leek ons een ideale formule om op een informele manier bruggen te bouwen en de onderlinge banden aan te halen. We beschouwden deze trip dus niet als een kost, maar een investering.”

Play hard

“Een tweede belangrijke reden voor de reis was de viering van ons 5-jarig bestaan”, voegt Joël Stockmans toe. “We zijn op korte tijd sterk gegroeid, wat alleen mogelijk was dankzij de enorme inzet en flexibiliteit van onze collega’s. Vergeet niet dat we als start-up ook de coronaperiode hebben meegemaakt, wat het extra moeilijk maakte. Vandaar dat een bedankje zeker op zijn plaats was. Het vieren van successen is een must voor iedere organisatie. Work hard, play hard…”

Even bellen
Zodoende vertrokken de 60 collega’s die zich hadden ingeschreven, naar het zonnige Malta voor een ontspannende, meerdaagse teambuilding. “De perfecte formule om de integratie te bevorderen”, zegt An Geysels, die via de overname van Runtime bij Umani Group terechtkwam. “Tijdens de activiteiten werden de groepen telkens gemixt, waardoor we alle collega’s op een informele manier leerden kennen. Het gevolg is dat we in de toekomst sneller de telefoon zullen nemen om elkaar iets te vragen of af te stemmen. Een fijne en efficiënte samenwerking maakt het werk veel aangenamer en komt ook het bedrijf ten goede.”

Céline Van den Broek, die als uitzendconsulente voor deelbedrijf Flexer werkt, vond ook dat de missie van de reis was geslaagd: “De kennismaking met de andere collega’s was een bevestiging dat ons DNA goed overeenkomt”, zegt ze. “We konden verder groeien tot één fijne groep, die aan dezelfde koord trekt. Daarbij viel ook de vlakke structuur op. Ons management staat duidelijk tussen alle collega’s en toont een grote betrokkenheid, wat belangrijk is voor een aangename bedrijfscultuur.”

Baas is mens

Anton Schepers, de benjamin van de bende, vond de reis een openbaring. “Als nieuweling die voor de hele groep werkt, was het heel fijn om de collega’s van de diverse kantoren op een informele manier te leren kennen. Zo kon ik me snel integreren in de groep. De conclusie was dat ik bij een uitstekende werkgever, zonder hiërarchie, ben terechtgekomen.” Dat vond ook Jonas Vandendijk: “Je kiest als jongere voor een werkgever waar je iets kunt leren, waar je veel vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt. Tijdens de Malta-trip werd bevestigd dat Umani Group die behoeftes invult.”

Ibiza?
Voor mede-zaakvoerder Raf De Strooper was het opzet meer dan geslaagd. “We hebben heel duidelijk kunnen werken aan de integratie, connectie en kruisbestuiving van de diverse afdelingen in onze organisatie”, zegt hij. “Daardoor is de basis om verder te groeien versterkt. We hebben gemerkt dat de waardering van management en medewerkers wederzijds is, en daarmee de dynamiek in de groep nieuwe impulsen heeft gekregen. We gaan deze formule in de komende jaren zeker blijven herhalen. De suggesties voor nieuwe bestemmingen doen intussen al vlotjes de ronde…”