- War for talent: aantrekken, maar ook motiveren en behouden
De strijd om talent woedt fel: een op de drie bedrijven is aan het rekruteren. Maar je moet ook het beste uit je bestaande ploeg halen. Daarom is ‘performancemanagement’ topprioriteit. Hoe motiveer je je mensen en laat je hen efficiënt werken, zowel individueel als in teamverband?Bedrijven zoeken eenvoud in hun ‘terug naar kantoor’-beleid, maar willen wel rekening houden met voorkeuren en bezorgdheden van hun medewerkers. Wie zijn thuiswerkbeleid duidelijk uitwerkt, kan dit ook benutten om nieuw talent binnen te halen: bij minstens een op drie Belgen staat het in de top drie om te kiezen voor een nieuwe werkgever.
- Zoektocht naar externe specialisten en expertise
De coronacrisis en bijbehorende steunmaatregelen legden nog meer druk op werkgevers om altijd up-to-date te zijn met nieuwe wetgeving. Die complexiteit maakt de loonadministratie niet makkelijker, waardoor het nummer drie is op de prioriteitenlijst. Bij kmo’s staat dit zelfs op de tweede plaats. Alsmaar meer bedrijven willen dan ook hun payroll uitbesteden.
Sociaaljuridische regelgeving, payroll en hr-procesautomatisering worden het vaakst uitbesteed in ons land. Internationaal zien we hetzelfde beeld. - Omgaan met de complexiteit van reward en loonkosten
Verloning en loonkosten vervolledigen de Belgische top 5 van outsourcingprojecten. Hoe groter de organisatie, hoe meer interesse om een beroep te doen op een ervaren partner in optimalisering en beheersing van de loonkosten. Voor Belgische bedrijven vanaf 250 werknemers staat het zelfs op nummer 1.
Als kmo-ondernemer moet je als geen ander je kosten onder controle houden. Innovatie in verloning is hierbij de sleutel en daarvoor bestaat een arsenaal aan instrumenten. Niet per se een bedrijfswagen of maaltijdcheques, maar bv. een gunstige winstpremie of loonbonus bij het behalen van targets. - Hr (mee) aan het stuur bij keuze hr-systemen
In ons land willen acht op de tien hr-managers zelf hun hr-systemen kiezen. Ze begrijpen dat digitalisering leidt tot nieuwe strategische inzichten. Bovendien willen ze technologie die hun mensen centraal zet. Op deze basis kun je een solide hr-strategie uitbouwen.
Als kmo-ondernemer heb je op dat vlak een sterke troef in handen: je staat dicht bij je mensen. Door de korte communicatielijnen en contacten met je medewerkers kun je sterke keuzes maken en net die instrumenten inzetten die het verschil maken voor je team.
Vlaanderen