DHL, GLS en DPD stappen in Mechels proefproject

parcelhome

Voor het eerst gaan koerierbedrijven samenwerken om de thuisbezorging van pakjes te verbeteren. DHL Parcel, GLS en DPD stappen in het Mechels proefproject van parcelhome.com om wereldwijde uitrol te testen.

Op dit moment kan 15% van de pakjes niet worden bezorgd bij een eerste poging. In bepaalde zones loopt dat zelfs op tot 50%. De start-up parcelhome.com ontwikkelde een slimme brievenbus die zowel de leverancier als de ontvanger met een smartphone-app kunnen openen. De smartbox is het resultaat van 18 maanden onderzoek en ontwikkeling.

Op 11 mei stelde parcelhome.com haar slimme brievenbus voor op de binnenkoer van het stadhuis van Mechelen. De Mechelse schepen voor Mobiliteit en Duurzaamheid Marina De Bie was aanwezig om het eerste pakje in ontvangst te nemen.

Luc van Bosstraeten, GM Benelux van parcelhome.com, legt het systeem uit: "Het werkt even eenvoudig als uw brievenbus, maar er zit een vernuftig stukje technologie achter. Daardoor kan je als gebruiker niet alleen een pakjesdienst, maar zelfs de lokale winkels zoals je bakker toestemming geven om te leveren. Het enige wat die bakker nodig heeft, is de app van Parcelhome. Het is superveilig en werkt op basis van dynamische codes, vergelijkbaar met het logaritmesysteem van banking apps. De ingebouwde weegschaal zorgt voor het bewijs van levering en laat het leveren van meerdere pakjes door verschillende pakjesdiensten toe. Zodra de leverancier het pakje erin legt, krijgt de ontvanger een bericht."

De klant weet dus perfect wie op welk moment iets heeft geleverd of weggenomen. Dankzij de weegschaal kan de gebruiker ook eenvoudig retourneren of eigen pakjes verzenden, zonder naar een postkantoor te lopen. De smartbox frankeert dan en laat weten hoeveel het kost. Vervolgens komt een pakjesdienst het pakket ophalen.

Jan Van Roey, CEO van DHL Parcel België, is tevreden met het initiatief. "Het gebruiksgemak voor de consument staat centraal in dit project. Het parcelhome.com-concept zien we als een ideale aanvulling op ons uitgebreide Parcelshop-netwerk in België. Beide initiatieven resulteren in een maximale bereikbaarheid en efficiëntie voor zowel de consument als de leverancier en de koerier."

Ook DPD vindt het een ideale aanvulling. CEO van DPD België Marc Morioux: "Naast onze reeds bestaande delivery-services voor de B2C-markt, zoals het Europees Parcelshop Netwerk, ziet DPD in parcelhome.com een interessante mogelijkheid om deze bestaande B2C delivery-services verder uit te breiden."

De smartbox is groot genoeg om 95% van de pakjes te kunnen ontvangen. Op dit moment loopt het proefproject enkel in de regio Mechelen, bij een honderdtal online shoppers. Ze krijgen van mei tot juli de kans om de smartbox uit te testen.