glowbus-top-5-made-in Foto: Facebook/Glowbus

Vuurhaarden van Glowbus in top vijf van ‘Het Product Made in Mechelen’: “Er bestaat nog een markt voor ambacht”

Glowbus, een producent van handgemaakte vuurhaarden uit Heist-op-den-Berg, staat in de top vijf genomineerden en maakt kans op de titel van ‘Hét product Made in Mechelen'. Het bedrijf zet zijn topproduct, de Glowbus Dewdrop, in om straks de hoofdprijs proberen weg te kapen en met trots op het hoogste schavotje te blinken. “Het is een mooi voorbeeld van een artisanaal product dat Vlaanderen op de kaart zet bij een wereldwijd en veeleisend exclusief publiek", zegt Andy Coomans. Stemmen kan je nog via deze link tot en met 15 november.

Wat is de naam van het product en wat is het precies?

“Glowbus Dewdrop, een design vuursculptuur.”

Waar wordt het geproduceerd?

“Handgemaakt in het eigen atelier in Heist-op-den-Berg.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor dit product?

“Ontwerper Andreas Ketels tekende vijf jaar voor de originele lancering van Glowbus de eerste lijnen van de Dewdrop.”

LEES OOK. De top 5 finalisten voor ‘Hét Product Made in Vlaams-Brabant’ zijn bekend

Waarom zijn jullie zo trots op specifiek dit product?

“De Dewdrop is een uniek design dat zijn oorsprong vond in een klein thuisatelier te Laakdal en in slechts enkele jaren tijd aantrek kreeg vanuit meer dan 30 landen, waaronder heel wat gerenommeerde projecten en internationale celebrities. Bovenal is het een statement dat er nog een markt bestaat voor ambacht, een product met duurzaamheid en een hart voor het ecologische aspect.”

Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product? 

“High-end doelgroep: particulieren, projecten en hotels. Mensen die bereid zijn om in een degelijk product te investeren dat verschillende generaties meegaat.”

Wat voor een bedrijf zijn jullie precies?

“Glowbus brengt specifiek deze collectie uit: bestaande uit Dewdrop vuursculpturen en Growdrop kaarshouders. Het bedrijf bestaat uit vier personen, aangesterkt met variabele werkkrachten om de productie aan te voeren. Daarnaast rekent het bedrijf op een netwerk van circa 80 dealers en distributeurs voor de internationale verkoop.”

“De Dewdrop brengt een totaal nieuwe vorm in een markt die vooral uit ronde vuurschalen of vierkante volumes bestaat. Met zijn unieke vorm weet de Dewdrop als één van de enige binnen haar markt een artistieke impuls te geven aan een anders gebanaliseerd product ‘de vuurkorf’. Dewdrop verheft deze tot een artistiek kunstwerk. Sculptuur overdag, bron van gezelligheid in de avond.”

Waarom moeten lezers op jullie stemmen?

“Omdat de Dewdrop een uniek product is met een razend snelle internationale aantrek. Het is een mooi voorbeeld van een artisanaal product dat Vlaanderen op de kaart zet bij een wereldwijd en veeleisend exclusief publiek.”

Via deze link kun je jouw stem uitbrengen. Stemmen kan tot en met 15 november.

LEES OOK. Alcoholvrij drankje van Ghost in a Bottle in top vijf van ‘Het Product van Vlaams-Brabant’: “We verrichten baanbrekend werk”

LEES HIER MEER OVER DE ANDERE FINALISTEN 

Recuplan in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Materialenafdruk moet kleiner worden”

Awardt in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Ontworpen met zelfbewuste vrouwen in het achterhoofd”

Koffie van Kaffefabrik in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “Als barista groeide het verlangen om zelf koffie te branden”

Fietstassen van Crescendo in top vijf van ‘Het Product van Mechelen’: “We moedigen hergebruik sterk aan”