Jako zet Belgische Olympische delegatie in de kleren

jaatje

Het kledingbedrijf Jako uit Lier gaat de hele Belgische Olympische delegatie voor Rio in de kleren steken. Jako is voor het grote publiek allicht minder bekend maar verscheidene Belgische sportclubs hebben langetermijncontracten lopen met het bedrijf. De outfits zullen zowel tijdens de slotceremonie als tijdens de medaille-overhandigingen te bewonderen zijn.

De Olympische Spelen van Rio de Janeiro zijn niet veraf meer. Het BOIC (Belgisch Olympisch Comité) is dan ook volop bezig met de voorbereidingen voor het grootste sportfeest ter wereld. In dit opzicht moet de hele delegatie ook in een nieuwe outfit gestoken worden. Het BOIC koos in dit opzicht voor het Duitse bedrijf Jako en zijn Belgische vestiging.

Voor Jako is het partnership met het BOIC een mooie opportuniteit om zijn naambekendheid te verhogen bij het grote publiek. ‘Een dergelijk partnership vraagt wel wat investeringen waar je op korte termijn niet meteen een return op ziet. Maar we bekijken deze samenwerking als een gelegenheid om op langere termijn een mooi verhaal te schrijven met het BOIC’, aldus Jan Jacobs, de ceo  van de Belgische vestiging van Jako.

Ook al is Jako voor het grotere publiek minder bekend, in de sportwereld is het wel al een gevestigde waarde. ‘We zijn een merk dat inzet op blijvende partnerships met sportverenigingen. Dat is waar je dat authentieke teamgevoel terugvindt waar wij voor staan. Het is een strategie van langzame, maar duurzame groei. Dat heeft dat toch al geresulteerd in een partnership met traditieverenigingen als KV Kortrijk, SK Lierse en de Leuven Bears in het basketball. Daarenboven speelt 1 op de 4 voetbalclubs in de regionale klassen met JAKO uitrusting’, vertelt Jacobs.

Jako is als Duits familiebedrijf nog altijd in handen van de stichtende familie Sprügel. Het  bedrijf is sinds 1994 aanwezig op de Belgische markt. Het bedrijf heeft zich in dit opzicht gevestigd in Lier. Dit is tevens de hoofdzetel voor de Franse en Nederlandse markten. Na een aantal jaren van gestage groei en financiële stabiliteit wordt er werk gemaakt van de internationale uitbreiding. Jan Jacobs legt uit: ‘We hebben een strategische oefening achter de rug met ons Duits moederbedrijf. Het resultaat is een versterkte interne organisatie, een zeer kostenefficiënt productiesysteem dat hoogkwalitatieve producten aflevert. Onze distributieketen levert 95% van onze bestellingen in Europa binnen de 3 dagen af. Het is nu aan ons om die inspanningen in België, Frankrijk en Nederland te valoriseren.’

Tegen de norm van de sporting goods industrie in wil Jako deze groei niet realiseren met grote reclamecampagnes of buitenissige investeringen, maar door te werken vanuit de eigen kernwaarden en het verbindende aspect van teamsport. In die zin past de samenwerking met het BOIC past wel helemaal in de groeistrategie van Jako, verduidelijkt Jacobs: ‘Onze baseline “Living sports” drukt onze missie goed uit. We willen ploegsporters ten volle laten beleven wat ze graag doen: sporten. Wij investeren in productkwaliteit, maar ook in de kwaliteit van onze relaties met de clubs. We zeggen wel eens grappend dat de beste reclame voor ons niet die dure endorsement deal is, maar de sporter die na 10-jaar nog gaat trainen in hetzelfde Jako tenue. Als je kwaliteitsproducten aflevert, dan leg je ook de fundamenten voor een langdurige samenwerking.’

De weg naar Rio is lang, ook voor het BOIC. ‘Hierbij is een samenwerking met privé-bedrijven echt wel nodig’, benadrukt Rob Vanhees, marketing & partnership manager van het BOIC. ‘Voor Rio moeten we een delegatie van 300 mensen mobiliseren. En dat zijn niet alleen de atleten en hun entourage, maar ook al het materiaal en de omkadering.’ Financieel, maar ook logistiek en operationeel kan het BOIC dus alle steun gebruiken.

Maar hoe vindt het BOIC concreet haar partners, en hoe worden deze geselecteerd? Het BOIC neemt in eerste instantie zelf contact op met een aantal potentiële partners. Na een grondige financiële studieronde volgen er onderhandelingsgesprekken, waarna men ervoor kiest om een structurele samenwerking aan te gaan.  Voor het leveren van de kleding koos men voor Jako. ‘Omdat Jako een flexibele organisatie is die kwaliteitsvolle sportkleding maakt. Hun gamma is breed en uitstekend qua prijs-kwaliteitsverhouding. We voelden tijdens de eerste gesprekken aan dat het klikte met Jako. Het zijn mensen met een sterke passie voor sport en het bedrijf legt vanuit haar missie een sterke klemtoon op teamsporten’, kadert Vanhees.