Erstwhile01

Mechels kledingmerk RYMND steekt zichzelf in ’t nieuw

MECHELEN – Een juridische klacht van het Indiase bedrijf Raymond, actief in de textielwereld, maakt een einde aan het verhaal van RYMND. Een geluk bij een ongeluk, want de ondernemers achter het Mechelse kledingmerk zaten reeds met nieuwe plannen in hun achterhoofd. Het resultaat vandaag is Erstwhile.

“Erstwhile: een krachtig woord dat letterlijk indertijd, maar soms ook hedendaags betekent”, zegt Roelof Winkelmans, één van de drijvende krachten achter Erstwhile. “En dat klopt volledig met onze stijl. We gaan op zoek naar nostalgie in de sport door terug te grijpen naar gebeurtenissen uit het verleden of shirts die toen werden gedragen. Dat verwerken we dan op een hedendaagse manier in onze kledij.”

Kwaliteitboost

Net zoals in de tijd van RYMND worden alle kledingstukken van Erstwhile zelf ontworpen. De productie verloopt nu volledig via een familiebedrijf in Portugal.

“Op die manier kunnen we alles, van kleur over gewicht tot de fitting van de kleding, tot in de kleinste details bepalen. Dat, in combinatie met het design, zorgt voor een nog hogere uniciteit en een nog betere kwaliteit. We zullen bovendien niet alleen sporten als voetbal en wielrennen in onze kleding verwerken. We gaan veel breder dan dat. Zo werden bijvoorbeeld ook sweatshirts gemaakt, gebaseerd op baseball.”

In de winkel

Erstwhile is nu te vinden in een 8-tal winkels. Het nieuwste kledingmerk pikt zelfs al de aandacht op uit landen als Frankrijk, Nederland en Australië. “Momenteel ligt het nog niet in Mechelen. We zijn volop op zoek naar winkels om het merk verder te verspreiden en zo onze community van RYMND uit te breiden via Erstwhile.”