palladiumruthenium (3) vlnr: Laurens Vanpoucke, Ignace Buelens, Nathan Coox en hun vestiging in Brussel. Foto: rr

Op bezoek bij Smooved, het “grootste digitale verhuisbedrijf van België”

LIER, BRUSSEL - In 2019 hadden Laurens Vanpoucke, Ignace Buelens en Nathan Coox – drie jonge ondernemers uit de buurt van Lier – een idee: ze wilden mensen die via een makelaar een huis kopen gratis verderhelpen in hun zoektocht naar een verhuisfirma en een gunstig contract voor alle basis- en nutsvoorzieningen. Het betekende de start van Smooved, dat vandaag is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan twintig medewerkers en een ruim aanbod aan diensten en software voor de vastgoedmarkt.

Dat Smooved ambitieuze plannen heeft bewijst het feit dat het net 1,5 miljoen euro ophaalde in een financieringsronde bij Mediahuis Marketplaces, onderdeel van de Europese mediagroep Mediahuis waartoe ook dit medium behoort. Met de extra financiering wil het bedrijf verder groeien en de eerste stap zetten naar het buitenland.

LEES OOK. Softwarebouwer Smooved tankt 1,5 miljoen euro bij Mediahuis

Tijd dus voor een babbel met Nathan Coox, een van de drie oprichters van Smooved. “Wat wij precies doen? Kort samengevat ontwikkelt Smooved software om de klanttevredenheid van vastgoedmakelaars op te krikken. We helpen makelaars met drie producten. Twee daarvan zijn nu al marktleider in de Belgische immowereld. Ons product ‘Utilities’ is het grootste digitale verhuisbedrijf van Belgie. Met ‘Review’ verzamelen we feedback van klanten over hun vastgoedmakelaar. Met die data kunnen vastgoedbedrijven aan de slag om hun medewerkers te coachen en te verbeteren. Reviews is ook de grootste review engine voor immo in België. ‘Housematch’ hebben we net gelanceerd. Het is een platform waar mensen die een huis verkopen gekoppeld worden aan de vastgoedmakelaar die het meest geschikt is voor hen. Door die drie producten met elkaar te bundelen zijn ze voor de makelaars een soort vliegwiel voor mond-tot-mondreclame.”

 

Ignace Buelens, Nathan Coox en Laurens Vanpoucke. Foto: Smooved
Ignace Buelens, Nathan Coox en Laurens Vanpoucke. Foto: Smooved

Mediahuis

Dat Smooved bij Mediahuis terecht kwam voor een financiering is volgens CEO Nathan Coox geen toeval. “Het Marketplacesteam bij Mediahuis is al sinds begin 2020 een klankbord voor ons. Dit is cruciaal gebleken in een financieringsomgeving die voor start-ups veel uitdagender is geworden in de afgelopen zes maanden. We zijn enthousiast om samen te werken met Mediahuis, een mediareus met een sterke reputatie van investeren in en ondersteunen van innovatieve digitale bedrijven in de PropTech sector zoals Zimmo en Zabun in België en Jaap in Nederland. Er zijn duidelijke synergieën tussen onze bedrijven. Deze investering bevestigt onze visie en missie om de vastgoedsector te transformeren met onze baanbrekende technologie en service. We zijn ervan overtuigd dat we met de expertise en het netwerk van Mediahuis Smooved naar een hoger niveau kunnen tillen en de toonaangevende PropTech speler in Europa kunnen worden.”

Vergelijkingsmodule

Het begon allemaal in 2019 met slimme, digitale vergelijkingsmodules om alle contracten voor gas, elektriciteit, water, internet, televisie, telefonie en verzekeringen in één keer te regelen. Vandaar ook de naam Smooved, een samentrekking van Smooth en Move (vlot verhuizen). “En vooral: wij zoeken altijd de goedkoopste leverancier en formules. Daarnaast kun je ook een fysieke verhuisservice regelen en je post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Kortom: minder paperassen, geen ingewikkeld opzoekingswerk en dus minder stress tijdens de drukke ‘overgangsperiode’ tussen twee woningen”, zegt Nathan Coox.

Sinds zijn lancering heeft Smooved een indrukwekkend groeitraject afgelegd. De start-up begeleidt meer dan 20% van alle maandelijkse vastgoedtransacties in België en bedient meer dan één op de acht makelaars in het land. Smooved werkt samen met alle grootste vastgoedmakelaarsgroepen in het land zoals Dewaele, Heylen Vastgoed, Immo Francois, Hillewaere, Century 21 en Living Stone.

 

pict. by Bert Van den Broucke © Photo News

HouseMatch

Maar Smooved blijft niet bij de pakken zitten en blijft innoveren. Afgelopen zomer lanceerde Smooved het nieuwe platform HouseMatch. Op dit platform staan honderdduizenden reviews van makelaars. Artificiële intelligentie zorgt ervoor dat eigenaars die een woning willen verkopen een match krijgen met de makelaars die het beste kunnen passen bij hun pand en persoonlijke verwachtingen.

“In de toekomst willen we nog extra waarde brengen voor onze vastgoedmakelaars. De opgehaalde financiering van 1,5 miljoen gaat onder andere naar de ontwikkeling van nieuwe softwaretoepassingen voor de immowereld. Daarnaast willen we inzetten op het uitbreiden van ons klantenbestand. Eén op de acht Belgische vastgoedmakelaars werkt nu al met ons samen, maar dat betekent dat er ook nog zeven op de acht zijn die nog niet met ons samenwerken. Het is onze ambitie om dat aandeel te verhogen. Tot slot willen we in 2024 ook een stap zetten naar het buitenland. Daar hopen we op een goede samenwerking met Mediahuis dat sterk verankerd is in Nederland en Ierland”, zegt Nathan Coox.

Buitenland

Samen met Laurens Vanpoucke en Ignace Buelens droomt Nathan ervan om met zijn amper vierjarig kindje, Smooved, het buitenland te veroveren. Ze begonnen in een huiskamer in Lier, zitten momenteel in Brussel en hopen straks ook een buitenlands kantoor te hebben.