belle

Starter van de Week: Elvis Jackson groeit in Wondergarden

[caption id="attachment_18230" align="alignleft" width="300"]Joachim Heuvinck. Joachim Heuvinck.[/caption]

Elvis Jackson is de tot de verbeelding sprekende naam van het nieuwe bedrijfje dat groeide in de schoot van het Mechelse communicatiebureau Wondergarden.

"Tot nu toe werkten we met onze audiobranding onder de naam Wondergarden, maar dat leverde problemen op wanneer we onze diensten aanboden aan andere reclamebureaus, die ons beschouwden als 'de concurrentie'", zegt Joachim Heuvinck, creative partner van Wondergarden en tevens stichter van Elvis Jackson. "Daarom hebben we besloten om onze audiobranding een eigen gezicht en identiteit te geven. Dat werd Elvis Jackson (een samentrekking van Elvis Presley, king of rock 'n' roll, en Michael Jackson, king of pop)."

Audio-branding is volgens Joachim voor een bedrijf van groot belang. "Een merk heeft een naam, een logo en in het beste geval een degelijke huisstijl en een herkenbare beeldtaal zoals bijvoorbeeld de stier van Red Bull. Maar hoe klinkt een merk? Met geluid kan je de consument veel beter vastpakken, dat blijft emotioneel beter hangen."

Niet alle bedrijven zijn zich daar van bewust, zelfs de allergrootsten niet. "Drie jaar geleden ontwikkelden we een campagne voor de Apple expertisecenters, en daar hoorden ook radiospots bij. We kregen van het bedrijf een centimetersdikke guideline over wat allemaal niet toegelaten was, maar over geluid stond er niets in. Merken staan er niet bij stil, terwijl we met studies van de VAR en Medialaan kunnen bewijzen dat een merk met audiobranding beter scoort. De spots van Flair, Vandenborre, Gamma zijn allemaal heel herkenbaar. Belangrijk is dat je jingles niet één keer, maar steeds opnieuw gebruikt. Drie keer per jaar is zeker aangewezen. Bedrijven moeten wel goed nadenken over hoe ze willen klinken. Het mag zeker niet enerverend zijn voor de consument."

Joachim is voorlopig de enige vaste werknemer van Elvis Jackson, maar hij kan rekenen op een uitgebreid netwerk van muzikanten. "Werken met echte muzikanten vind ik erg belangrijk. De opnames gebeuren in een bekende professionele studio in Dendermonde. De bedoeling is dat Elvis Jackson volgend jaar al iemand in dienst neemt. Als we maandelijks één à twee jingles kunnen maken, zitten we goed. Als alles vlot loopt, heb je van de eerste briefing tot een afgewerkte jingle ongeveer vier à zes weken nodig, maar het kan ook uitlopen tot een week of tien."

Een mooi voorbeeld van audiobranding is volgens Joachim de rebranding van de ACV-vakantiecentra. "De centra werden omgedoopt tot Vayamundo en samen met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl creëerden we een clubsong in het Spaans. Die werd eerst ingezongen door een kandidate van The Voice, maar later konden we Belle Perez overtuigen de song op te nemen, en zij werd ook de ambassadrice van de clubs. Dat was een hele mooie case."