Maïté, Noah, Natalia en Saartje Maïté, Noah, Natalia en Saartje van Familie Wasman. Foto: Stijn Van de Sande.

Vlajo laat jonge ondernemers proeven van bedrijfsleven op ‘Mini-marktdag’

MECHELEN, LIER - Ruim twintig miniondernemingen probeerden tijdens de zaterdagmarkt in Mechelen hun producten te verkopen. Leerlingen die voor school een minionderneming moeten uitwerken, krijgen op die manier de kans om hun verkooptechnieken te oefenen in en een echte marktomgeving.

De Mini-marktdag wordt georganiseerd door Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), in samenwerking met Provincie Antwerpen en Stad Mechelen, en is intussen een jaarlijkse traditie voor heel wat leerlingen in het laatste jaar van het secundair onderwijs. “Het oprichten van een minionderneming is voor deze leerlingen een belangrijk laatstejaarsproject”, vertelt Naomi Cotemans. “Op die manier ervaren ze hoe het is als ondernemer, want er komt meer bij kijken dan je denkt.”

Zo moeten de leerlingen een eigen concept en businessplan uitwerken. “Ze runnen hun onderneming van a tot z”, klinkt het. “Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld ook instaan voor de boekhouding en moeten zorgen dat het financiële plaatje klopt. Daarnaast moeten ze op zoek naar producten en de juiste leveranciers. Tot slot moeten ze hun producten natuurlijk ook nog kunnen verkopen. Dat kan op school, maar ook op verkoopmomenten zoals de Mini-marktdag op de Mechelse zaterdagmarkt.”

Foto: Stijn Van de Sande.

21 groepjes van scholen uit de ruime Mechelse regio bemanden zaterdag een standje onder de gaanderij van het stadhuis van Mechelen. “De leerlingen oefenen hier hun verkooptechnieken in een echte marktomgeving”, aldus Cotemans. “Daarnaast moeten ze ook de jury proberen overtuigen van hun kunnen. De meest commerciële minionderneming wordt namelijk in de bloemetjes gezet. Daarnaast is er ook een prijs voor de onderneming die het meeste aandacht heeft voor duurzaamheid.”

Eén van de miniondernemingen waarvoor duurzaamheid erg belangrijk is, is Familie Wasman. Dat is het project van leerlingen Maïté, Natalia (beide 17), Noah en Saartje (beide 18) van Campus Sint-Ursula in Lier. “We verkopen ecologische hygiëneproducten zoals zeepbars, drogerballen en een ei dat een alternatief vormt voor traditioneel wasmiddel. Door het slechte weer is er niet zo veel volk op de markt, maar we zijn toch blij met hoe de verkoop loopt. De mensen zijn zeer geïnteresseerd. Dit is een mooie kans om ervaring op te doen.”