vrachtwagensluis

Vrachtwagensluis blijft zwaar op de maag liggen van ondernemers

LEEST - Nog deze maand zal de vrachtwagensluis in het dorp van Leest (Mechelen) operationeel zijn. Het stadsbestuur wil het zwaar vrachtverkeer weg dat de volledige doortocht maakt door het dorp. De lokale ondernemers pikken dat niet. Trucker Caroline Baugniet (41) uit Leest vindt dit een discriminerende maatregel. “Omrijden heeft voor ons een impact op de rij- en rusttijden. We worden al genoeg geviseerd en zijn overal de pineut. Nu gaan ze ons in ons eigen dorp ook nog aan banden leggen. Waar stopt dit?”, vraagt de Leestse lady trucker zich af.

De vrachtwagensluis die op komst is, blijft de gemoederen bij tientallen ondernemers uit Leest bedaren. Ze pikken het niet dat alle maatregelen boven hun hoofden worden genomen.

De Leestse Caroline Baugniet is een lady trucker in hart en nieren. Caroline bolt met haar vrachtwagen wekelijks 4.000 kilometer over de Vlaamse wegen. Ze is een bekend gezicht in het tv-programma Lady Truckers op VTM 2.

“Ik ben zeker niet gediend met het bannen van vrachtwagens uit de dorpen”, steekt ze van wal. “Ook niet in mijn eigen dorp. Wij worden twee keer gepakt. Want mijn man, Filip Van den Zande, doet tuinaanleg en hotst ook met zwaar materiaal over de wegen in Leest. Omdat wij achter de vrachtwagensluis wonen die deze maand in werking gaat, zal ik nu met mijn camion niet meer door het dorp van Leest mogen rijden, maar word ik verplicht om via de overvolle N16 te rijden. Wekelijks is dat voor mij een ommetje van rond de 40 kilometer”, vertelt Caroline.

 

Caroline Baugniet achter het stuur van haar vrachtwagen, waar ze wekelijks 4.000 kilometer mee op Vlaamse wegen rijdt. — © Leo De Nijn

Al genoeg gepest

“Nu de brandstofprijzen de pan uit swingen, zijn deze extra kilometers toch ook al iets om over na te denken. Maar punt twee is dat deze extra tijd die we inboeten ook een impact heeft op onze rij- en rusttijden. Misschien mogen ze daar in het stadhuis toch ook eens over nadenken. Maar wat mij nog het meest ergert, is dat wij als vrachtwagenchauffeurs nog maar eens geviseerd worden als de doodrijders in de dorpen. We worden al genoeg gepest. Het is hoog tijd dat dat stopt. Wij betalen allemaal wegenbelastingen om te komen waar we willen, toch?”, geeft de lady trucker nog mee.

Caroline is eveneens ambassadrice van I Love to Truck. “Ik ben dus echt wel bezig met veilig verkeer. Wij zijn geen cowboys of moordenaars van de weg. Indien alle gemeenten de maatregel gaan opleggen die de stad Mechelen nu voor het vrachtvervoer in Leest invoert, waar gaan we dan naartoe? De mensen moeten beseffen dat alles wat vandaag in de supermarkten ligt, daar is gekomen door ons. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is nu al een knelpuntenberoep. Laat ons samen de weg delen. Autobestuurders en zwakke weggebruikers krijgen overal voorrang. Daar moeten we van af”, vindt Caroline, die na ons gesprek achter het stuur van haar vrachtwagen duikt voor een trip naar de haven in Zeebrugge.

Geen rechtsgrond voor

De stad Mechelen blijft bij hun standpunt. “Er zijn geen opties om vergunningen af te leveren voor vrachtwagenchauffeurs van Leest. Daar is geen rechtsgrond voor. Alleen vrachtwagens die de volledige doortocht maken door Leest, van de Juniorslaan tot de Zennebrug in de Pastoor de Heuckstraat, zullen opgepikt worden door de camera’s. Het verkeer dat vertrekt of aankomt binnen deze zone heeft hier geen last van”, reageert het kabinet van burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).