Jaarcijfers haven Antwerpen 2022 2 Foto: Marc Herremans

Amper één sollicitant per job: haven probeert personeelstekort op te lossen met nieuwe website

De Antwerpse haven zit met een personeelstekort, dat is al langer geweten. Uit een analyse van Voka blijkt nu dat voor elke gevraagde industriële technicus in het havengebied één werkzoekende in bemiddeling is, voor specifiekere profielen ligt dat cijfer nog lager. Naar aanleiding van de vele vacatures die niet ingevuld raken, heeft de Port of Antwerp-Bruges woensdag een nieuwe website gelanceerd. Die moet komaf maken met het personeelstekort.

Het nieuwe online platform - havenjobs.com - zal zowel voor Antwerpen als voor Zeebrugge alle vacatures in de industrie, logistiek en maritieme sector bundelen. Voor het platform werkt het havenbedrijf samen met onder andere arbeidsbemiddelaar VDAB en werkgeversorganisatie Voka. Ook met het onderwijs zijn er diverse partnerschappen.

Het ontbrak de haven lang aan een centraal punt waar alle jobs in de kijker stonden. Maar vanaf nu vinden werkzoekenden op een centrale website alle vacatures. Daarbij kan men gebruik maken van filters zoals locatie, jobdomein en type werkcontract. Solliciteren gebeurt vervolgens rechtstreeks bij het desbetreffende bedrijf of uitzendkantoor.

Havenreuzen moeten aandacht trekken

"Er is nood aan tal van ICT'ers, boekhouders, technisch geschoold personeel, procesoperatoren, administratief en commercieel talent en nog veel meer", klinkt het bij de haven. "Fictieve tekeningen met havenreuzen moeten de komende maanden de aandacht van jongeren, werkzoekenden en zij-instromers trekken in het straatbeeld en op sociale media."

Ook Voka benadrukt dat het aantal vacatures erg hoog ligt. "Die vacatures kennen in vergelijking met vorig jaar een sterke stijging. Eind maart stonden er in de provincie Antwerpen 885 meer technische vacatures bij selectiekantoren open dan een jaar eerder", zegt gedelegeerd bestuurder Luc Luwel.

De werkgeversorganisatie stelt wel dat het invullen van de vacatures een uitdaging wordt. Door de druk om niet-beroepsactieven op de arbeidsmarkt te krijgen, is het aantal werkzoekenden dan wel sterk gestegen, maar zij hebben vaak niet het juiste profiel. Zo beschikte in maart 36 procent van nieuwe werkzoekenden niet over voldoende kennis van het Nederlands. Ook het aandeel laaggeschoolden in de groep nieuwe werkzoekenden is dit jaar groter dan voorheen.

Het online platform zelf zal 75.000 euro kosten. De promocampagne, die enkele jaren loopt, zal 300.000 euro kosten. Daarnaast komen er nog jobbeurzen en andere evenementen.