0000000000000000000000000000000000000000000000spott-300×200

Appiness tankt 1,6 miljoen euro vers geld

0000000000000000000000000000000000000000000000spott-300x200

Met Spott, de nieuwe innovatieve app van het in 2014 door Jens De Cooman en Michel De Wachter opgerichte Aalsterse bedrijf Appiness, kunnen televisiekijkers met één klik op hun smartphone aankopen wat ze op hun tv-scherm zien. Dankzij de revolutionaire technologie kan Spott voorwerpen op televisie herkennen en ze onmiddellijk linken aan bijhorende webshops om de items aan te kopen.

De software van Appiness mag op heel wat belangstelling rekenen. Het bedrijf ondertekende dan ook twee nieuwe contracten met televisiezenders en haalde bij een aantal Vlaamse zakenfamilies nu 1,6 miljoen euro vers kapitaal op. Dat geld komt bovenop de 1,5 miljoen euro die in een eerste ronde werd opgehaald en de 400.000 euro innovatiesteun die de startup kreeg van Vlaio. Appiness is één van de acht geselecteerde startups van Microsoft Accelerator. Daardoor wordt het bedrijf door Microsoft ondersteund en kan het ook vanuit Londen werken. Het bedrijf won ook al een acceleratorcompetitie in Zuid-Korea en krijgt ook daar geleidelijk aan voet aan de grond.

Het verse kapitaal dient om de technologie verder te commercialiseren. Na de eerste testen met programma's zoals Thuis, gaat Appiness nu een stapje verder en maakt het onder meer ook voor de Franstalige zender RTL enkele programma's interactief.

"De herkenning van de objecten gebeurt met software die werd ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Gent. Ons klein team maakt per dag bijna vier uur video interactief. Schaalbaarheid is cruciaal, want tegen 2020 bestaat 80 procent van de internettrafiek uit video en consumenten zullen interactiviteit verwachten", verklaarde Jens De Cooman aan Data News.