team-1320×742

Cargo Velo fietst voortaan in drie steden

GENT - Gestart in 2012 en intussen de grootste fietskoerierdienst van België rolt Cargo Velo, na Gent en Antwerpen, nu ook activiteiten uit in Brussel. Cargo Velo biedt klassiek express vervoer aan van A naar B, maar specialiseerde zich de laatste jaren ook stevig in stadsdistributie vanuit z’n hubs aan de stadsrand en bouwde tegelijk aan een flinke expertise qua thuislevering in tijdslots voor e-commerce.

In 2012 besliste Sander Vandenberghe om zelf een fietskoerierdienst op te starten in het Gentse, geïnspireerd door initiatieven in binnen- en buitenland en ervan overtuigd dat vele stedelijke transporten met een fiets zouden kunnen uitgevoerd worden. Intussen is Cargo Velo uitgegroeid tot de grootste fietskoerierdienst van België. Sinds juni 2018 zijn ze ook actief in Antwerpen. Onder impuls van klanten maken ze nu de sprong naar Brussel.

Sander Vandenberghe: "We doen dit deze keer niet alleen, maar vertrouwen voor onze uitrol van de Brusselse activiteiten op de professionele terreinkennis en jarenlange ervaring van de fietskoeriers van GO2 (Dioxyde De Gambettes). Net als Cargo Velo draagt GO2 duurzaamheid in de breedste zin van z’n betekenis hoog in het vaandel."

Structurele samenwerking

De planningssoftware van Cargo Velo, die nu rijp is voor het uitbouwen van een interstedelijk transportnetwerk, speelt een belangrijke rol in het opzetten van dit partnership. Zo is Cargo Velo in staat om orders centraal binnen te nemen en automatisch uit te splitsen naar verschillende lokale hubs, waaronder nu dus ook Brussel. Dispatchers kunnen lokaal routes samenstellen en eigen koerierteams aansturen terwijl op een hoger niveau alle leveringsdata uit het volledige netwerk beschikbaar is en zo zorgt voor een globale proof-of-delivery.

"Op deze manier bereiken we een nieuw niveau, waarbij we ons meer en meer kunnen bewijzen als een logistieke speler met de nodige ambities en relevante ervaring in duurzame belevering in steden", aldus Vandenberghe.

Eerste Brusselse klanten

De overstap van Cargo Velo naar Brussel kwam in een stroomversnelling toen Proximus – waarvan de lokale winkels al anderhalf jaar door Cargo Velo aangeleverd worden in Gent en Antwerpen – een tender op de Brusselse markt aankondigde waarin ze samen met L’Oréal volume aanboden om per fiets te leveren. Cargo Velo en GO2 konden met een gezamenlijk uitgewerkt dossier beide bedrijven overtuigen van de kracht van een samenwerking tussen fietskoeriers én de operationele efficiëntie daarvan.

Het dagelijks volume van de beide partijen wordt nu samen aangeleverd en gebundeld in het depot van Proximus in Anderlecht van waaruit Cargo Velo en GO2 de leveringen naar de Brusselse Proximus shops en een 130-tal kapperszaken verderzet.

Mijlpaal

Hoewel het uitvoeren van gebundelde leveringen per fietskoerier vanuit een hub dagelijkse realiteit is, is deze Brusselse lancering wel een mijlpaal voor de sector. Het gebeurt zelden of nooit dat er op zo’n operationeel niveau wordt samengewerkt tussen verschillende actoren in de stadslogistiek. Het is de eerste keer dat grote bedrijven strategisch hun volume bundelen om zo hun ambities rond de verduurzaming van hun stedelijke logistiek verder in de praktijk om te zetten. Ook een commercieel en structureel partnership tussen twee fietskoerierdiensten is nieuw.

Cargo Velo is ervan overtuigd dat deze case anderen zal inspireren. Het is dan ook hun ambitie om naast Proximus en L’Oréal nog vele andere klanten in zowel Brussel, Gent als antwerpen te kunnen bedienen.