Portret_Vasco_2 (1)

CEO Binnenstebuiten: Vasco Marin (BREEX) zet duizelingwekkende groeicijfers neer

LOKEREN - Vasco Marin (34) - genoemd naar, jawel, Vasco Da Gama - is een voluntarist pur sang. De zoon van een Belgische zeeman en moeder die door haar adoptieouders werd gered uit de gruwel van de Vietnamoorlog, kreeg de ondernemersmicrobe niet meteen mee van thuis. En toch wist hij in ‘no time’ van zijn bedrijf BREEX een absoluut succesbedrijf te maken. De groeicijfers doen duizelen. De omzet van BREEX groeide in het coronajaar 2021 met meer dan 100 procent naar net geen 20 miljoen euro.

Vasco is geboren en getogen in Sint-Niklaas. Al van kleins af aan was hij plannetjes en projecten aan het bedenken en uitwerken. In stilte, op zijn kamertje. Na zijn middelbare school trok hij naar de Koninklijke Militaire School, waar hij sociale en militaire wetenschappen studeerde. Als echte avonturier was hij toen al verzot op reizen en roadtrips maken. Het plan was dan ook om na zijn studies voor 18 maanden naar Australië te vertrekken. Alles was goedgekeurd en geregeld, maar uiteindelijk besliste hij dan toch om een eigen zaak op te starten. Niet dat hem dat weerhield om te reizen. Negen jaar lang al reist Vasco Marin de wereld rond. Werken doet hij remote.

“Ik leef en werk puur en alleen voor de vrijheid”, zegt Vasco Marin. “Ik ben geen tafelspringer en hou ook niet zo van veel uiterlijk vertoon. Geld an sich is voor mij geen must, het is een tool om die fantastische, felbegeerde vrijheid te kopen. ‘Freedom’ kan zoveel mooie dingen betekenen: reizen, je wekker niet hoeven te zetten, je passie uitoefenen, onbereikbaar zijn,…”

Zijn grootste drijfveer was misschien wel die ene oud-leerkracht in het middelbaar, toen die hoorde van de plannen van Marin om naar de Koninklijke Militaire School te trekken. Die zei “manneke, jij gaat nooit slagen bij Defensie, laat staan dat je ergens gaat geraken in het leven.” Even werkte hij ook in loondienst, maar hij werd ontslagen. Hij kreeg het woord ‘paljas’ naar zijn hoofd geslingerd. “Ik dacht: ik wil hen nu toch eens allemaal het tegendeel bewijzen.”

Van printers verkopen in garage tot succesvolle administratie-tool

In 2013 is hij in een garage opgestart, samen met twee vrienden. Ze boden goedkope printeroplossingen voor bedrijven aan. Het begon met zes toestellen die ze zelf gingen halen in Zwitserland. Voetjes op de grond, hard werken, dat waren zowat de regels. Ze groeiden snel en zagen hun eigen administratie in het honderd lopen. Ze konden niet anders dan oplossingen zoeken en vonden ze ook. “We zochten naar alle mogelijke manieren om dit te vereenvoudigen”, herinnert Vasco Marin zich. “Het werd zo efficiënt, dat we dachten: misschien moeten we dit wel gaan verkopen. Dat hebben we dan ook gedaan. Met succes.”

BREEX helpt vandaag ondernemingen om het digitale en groene tijdperk in te stappen. Het mybreex-platform maakt het mogelijk voor kmo’s, kleine en middelgrote ondernemingen om hun administratie op de meest efficiënte manier te digitaliseren. Easybox maakt het dan weer makkelijker voor ondernemingen die groeien in hun personeelsaantal en ook hun fleet. BREEX biedt een ERP-pakket aan dat meegroeit met een onderneming, 100 % digitaal, overal eenvoudig te raadplegen via de smartphone en dit zonder massale investeringen bij de start. Ook voor de installatie van laadpalen en het managen ervan, kan je bij BREEX terecht.

50% slaagkans

Pas eind 2015 opende een eerste echte vestiging: een magazijntje in Lokeren met een klein bureautje. “Met het motto ‘liever proberen en falen dan eindeloos plannen en onderzoeken’ ben ik tijdens mijn carrière overeind gebleven”, blikt Vasco Marin terug. “Ondertussen zijn ongeveer de helft van mijn producten of ideeën mislukt, en regelmatig heb ik getwijfeld aan mezelf, maar uiteindelijk heb ik nooit mijn kop laten hangen. Als je dit cijfer vergelijkt met meespelen met Lotto of EuroMillions is vijftig procent slaagkans zelfs heel aanvaardbaar.”

Duizelingwekkende groei ondanks Corona

De coronacrisis stond voor Marin gelijk aan de hel. De ideeën bleven maar komen, maar de concrete uitwerking en lancering ervan was vaak onmogelijk door de vele beperkingen. En toch groeide BREEX. Enorm zelfs. De onderneming kende in 2021 een omzetstijging van meer dan 100 procent, nadat het in 2019 ook al een omzetstijging van 150 procent realiseerde. Het aantal klanten steeg van 900 in 2019 naar meer dan 4500 in 2021. Deze klanten zijn ondernemers in diverse sectoren. Veel ondernemers uit de bouw bijvoorbeeld vonden een oplossing bij BREEX om hun bedrijf efficiënter te managen en zo te laten groeien.

Boerenverstand is sleutel tot succes

In 2017 was BREEX een bedrijf van 10 mensen. Vijf jaar later zijn dat er bij de verschillende bedrijven samen 130, waarvan 6 in Nederland. BREEX heeft naast de hoofdzetel in Lokeren vestigingen in Gent, Mechelen, Rotselaar en ‘s-Hertogenbosch, en is ook in Duitsland en Frankrijk actief. “Ik geloof in de aanpak van de typische ‘West-Vlaamse Ondernemer’”, zegt Vasco Marin. “Ze gaan af op hun boerenverstand. Wees bescheiden, werk hard en communiceer to-the-point. Dat is volgens mij de sleutel tot succes.”