Van-de-Velde

Corona keldert winst lingerieproducent Van de Velde

SCHELLEBELLE - Lingerieproducent Van de Velde werd hard getroffen door de coronacrisis. Het bedrijf met hoofdzetel in Schellebelle zag zijn omzet tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met een kwart dalen tot 82 miljoen euro tegenover 112 miljoen in dezelfde periode van 2019. In de Verenigde Staten daalde de winkelverkoop van lingerie met maar liefst 63%. De groepswinst smolt met 63% van 13 miljoen in het eerste semester van 2019 tot 5 miljoen nu. In dezelfde periode daalde de cash flow met één derde van 32 naar 22 miljoen euro.

Bij Van de Velde, gekend voor de lingeriemerken Marie Jo, PrimmaDonna en Andres Sarda werken 1400 mensen. De groep, in handen van de familie Van de Velde-Laureys, zag haar vermogen doorheen de coronacrisis dalen van 232 naar 157 miljoen euro.

De omzet van het bedrijf zakte tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met een kwart tot 82 miljoen euro. De uitlevering van de wintercollectie werd uitgesteld tot eind augustus. Wanneer die beslissing mee in rekening wordt gebracht daalt de groepsomzet zelfs met bijna 32% tot 74 miljoen euro.

Hard getroffen door lockdown

Van de Velde werkt voor haar verkoop samen met 3.600 onafhankelijke lingerieboetieks wereldwijd. Daarnaast beheert het een eigen retailnetwerk met de merken Rigby & Peller en Lincherie. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Het werd dan ook hard getroffen door de lockdown, daar de winkelverkoop een tijdlang helemaal stilviel. Vanaf midden maart waren de winkels gesloten. In Nederland en Duitsland heropenden ze midden mei waardoor de verkoop zich geleidelijk herstelt. In de VS en het VK waren de winkelpunten in juni nog dicht.

De winkelverkoop van lingerie Van de Velde daalde met 22 miljoen euro of 23,5%. De daling in de eigen het eigen winkelnetwerk bedroeg zelfs 42% waarvan 32% in Europa en maar liefst 63% in de verenigde Staten. Winkels in landelijke locaties presteren duidelijk beter dan deze in shoppingcenters en drukke winkelstraten. De verkoop van lingerie via digitale kanalen blijft één van de grote uitdagingen waar het bedrijf in het verleden had mee af te rekenen en waar ook nu niet kon worden op terug gevallen.

Opmerkelijk dividend

Van de Velde kan wel terugvallen op een beschikbaar kapitaal van 42,9 miljoen euro. Dat zou moeten volstaan om de crisis door te komen. Vooruitzichten voor het hele jaar 2020 geeft de groep niet. Opmerkelijk is wel dat Van de Velde nu een interim dividend uitkeert van 1 euro per aandeel. Dat kost het bedrijf 13 miljoen euro. Over 2019 werd geen dividend uitgekeerd.