GENT – Op 8 mei worden opnieuw de Gentrepreneur Awards uitgereikt, dé toonaangevende prijzen voor ondernemende jongeren in Gent. Alle genomineerden zijn intussen gekend, nu is het aan het publiek om zijn stem uit de brengen. De jury selecteerde uit alle inzendingen – en het waren er veel – vijf kandidaten voor de Gentrepreneur Student-Ondernemer van het Jaar 2019 en telkens drie kandidaten voor de overige vier categorieën Duurzame Duizendpoot, Geduchte Groeier, Inspirerend Initiatief en Machtige Maker.
Stemmen op jouw favoriet kan tot 28 april om 18u via deze link.
1. Gentrepreneur Student-Ondernemer van het Jaar: Wie combineert het best studeren en ondernemen?
Matthias De Deyn bedacht ArtiGO, een roadtripping-app voor auto- en moto-enthousiasten. “Ik wil aan jonge studenten die twijfelen over hun idee laten zien dat het mogelijk is om in je studententijd een succesvolle onderneming op te starten. Net zoals ik dit met mijn passie voor road-trippen wil doen.”
Tibbe Verschaffel richtte Planet B op, dat duurzame bamboefietsen maakt en andere projecten opzet om de opwarming van de aarde tegen te gaan. “Ik zie mensen graag, ik ben een ongelofelijk grote dromer en ik ben een optimist. Ik hoef helemaal niet het meeste geld in de wereld te verdienen, maar ik wil op maatschappelijk niveau zeker en vast mijn steen (of fiets op dit moment, hehe) bijdragen. Ik zou zo graag inspiratie doorgeven aan anderen.”
Luna Straetmans richtte World of Dreyma op, dat de revalidatie van (sport)paarden koppelt aan therapie voor onder meer gedetineerden. “Ik ben zelf altijd het buitenbeentje geweest. Ik wou leven aan 200 km/u maar kwam uit een gezin dat het niet breed had. Ik wou zo graag mijn eigen pad uitstippelen maar kwam de ene tegenslag na de andere tegen. Maar het maakte mij niet bang, het gaf mij kracht. Dit is geen taboe, dit is anders zijn. Dus ik richtte mijn eigen bedrijf op, dat garant staat voor een andere aanpak.”
Sacha Barbieaux richtte Freelance For Business op, een platform om makkelijk freelancers te boeken. “Ik ben aan dit avontuur begonnen met het idee van wie niet waagt, niet wint. Ik ben me ervan bewust dat alles heel snel is gegaan doordat ik het geluk heb om omringd te zijn door een goed netwerk. Het platform is bijna af en ik kan niet wachten om het te lanceren.”
Wout Meuleman ondersteunt met Beerselect kleine en lokale brouwerijen met hun (internationale) sales, marketing en distributie, onder andere met een eigen op te richten brouwerij in Gent. “De afgelopen 2 jaar waren een ongelooflijke ervaring met veel ‘ups en downs’ en een reusachtige uitdaging. Ons verhaal is er één van doorzetten, hard werken en onszelf continu heruitvinden. Iedereen kan met enkele al bij al eenvoudige ingrediënten ondernemen.”
2. Duurzame Duizendpoot: Wie is ondernemend op de meest duurzame (ecologische en/of sociale) manier?
Laura Van Wingen organiseert met haar vzw KunstBaan kunstprojecten voor volwassenen met een verstandelijke beperking, die samen met medewerkers van bedrijven creatief aan de slag gaan met afval of tools uit de productie van het bedrijf om maatschappelijk verantwoord ondernemen tastbaar te maken.
Britt Buseyne helpt met The Sustainable Marketeer startende ondernemers en merken met een hart voor duurzaamheid zichzelf op de kaart te zetten met workshops rond thema’s als social media en online strategie.
Laura Mottola, Anna Quisquater en Eva De Clippel produceren met BEVIAMO – The Tea Lab niet alleen gezonde dranken door toegevoegde suikers te vervangen door het zoete knolgewas yacon, maar reduceren ook voedselverlies en -verspilling door gebruik te maken van gevaloriseerde fruitreststromen in hun homemade ice tea-recepten.
3. Geduchte Groeier: Wie is het meest gegroeid, in cijfers of inhoudelijk?
Eva Depuydt en Yoren De Prètre startten met Burgerart, een foodtruck met integratie van kunst, en groeiden uit tot de Gentse foodbar Fou d’Art waar eten en kunst op het menu staan.
Dennis Blarinckx groeide met Bold Media, dat videoproducties en motion graphics levert, met 241% in één jaar dankzij nieuwe klanten als Kinepolis en communicatiebureau Leo Burnett.
Maxim Sergeant liet Bakeronline uitgroeien van Gentste start-up tot wereldwijde technologiespeler voor bakkers met een groei van 540% en een tewerkstelling van meer dan 25 mensen in 7 landen, van Gent tot Santiago in Chili.
4. Inspirerend Initiatief: Wie spoort jongeren op een onverwachte manier aan tot ondernemingszin en doet meer dan verwacht wordt?
Science To Business spoort ook doctoraatsstudenten aan om te ondernemen – iets wat tot nog toe weinig gebruikelijk was. Initiatiefneemster Jolien Coenraets vond dat onterecht en haalde een oud project van onder het stof, met succes.
3IDLabs doorbreekt de traditionele onderwijsvormen door studententeams van verschillende disciplines, leeftijden en nationaliteiten oplossingen te laten bedenken voor maatschappelijke uitdagingen. Initiatiefnemers Lieven Desomviele en Isabelle Vandevyvere willen studenten zo de skills van de komende eeuw aanleren.
Lab10 is een creatieve experimenteer- en werkplek op de zolder van de Jeugddienst. Jongeren kunnen er gratis een ruimte en ondersteuning krijgen voor maximaal één jaar in de startfase van hun onderneming of creatieve professionalisering. Initiatiefneemster Marlies Denys heeft niet eens als ‘hoofdtaak’ om bezig te zijn met jong ondernemerschap maar zag een opportuniteit en zette zich er helemaal achter.
5. Machtige Maker: Wie is het best in het ontwerpen van producten?
Frederic Adriaens creëert met Electric Board Solutions elektrische skateboards, een ecologisch en hip vervoersmiddel. Durf jij door Gent te cruisen op een e-skate?
Silke Mattheeusen maakt met haar limited edition ontworpen borduurwerken op de verantwoorde kledij van Studio ERROR de mode industrie een stukje duurzamer.
Jana Bovijn begeleidt met Theater Agrona jonge regisseurs, schrijvers en acteurs naar een theater-, dans- of animatievoorstelling.