Afbeelding8

DOSSIER. Slimmer aanwerven met artificiële intelligentie: het kan volgens dit databedrijf uit Melle

MELLE - Slimme data is een belangrijk wapen in de 'war for people'. Dat vindt althans Kevin De Pauw, die in 2016 Summ.link opstartte. Met een ingenieus AI-platform helpt hij grote spelers zoals ArcelorMittal, BNP Paribas Fortis en Telenet bij de aanwerving en het behoud van talent. "Vacatures raken moeilijk ingevuld. Daarom is het cruciaal om de mensen in je bedrijf tevreden te houden", zegt de Summ.link-oprichter.

In tijden waarin werkgevers naarstig op zoek zijn naar volk, is rekrutering een hot topic voor veel bedrijven. Maar volgens Kevin De Pauw is het behoud van talent minstens even belangrijk en brengen bedrijven te weinig in kaart waarom werknemers vertrekken.

"Werkgevers leggen vaak de nadruk op rekrutering, terwijl de deur achteraan wagenwijd openstaat", vertelt De Pauw. "Het opvangen van vertrekkers brengt operationele moeilijkheden met zich mee. Om nog maar te zwijgen van extra kosten zoals de screening van nieuw talent, het werken met derde partijen en het opleiden van nieuw personeel."

Artificiële intelligentie

Summ.link werkt aan de ontwikkeling van een eigen business intelligence platform, dat aan de hand van de bedrijfsdata en artificiële intelligentie belangrijke inzichten genereert over (potentiële) werknemers.

"Werkgevers of rekruteerders elimineren vaak op basis van een cv, vaak omdat ze het aantal kandidaten dat op gesprek komt, moeten beperken. Maar achter een goed cv schuilt niet per se een goede kandidaat, en omgekeerd. Artificiële intelligentie kan beter beoordelen of iemand een kans op gesprek verdient, zonder bias naar kandidaten die bijvoorbeeld later solliciteren."

 

Summ.link werkt aan de ontwikkeling van een eigen AI-platform dat hr-processen optimaliseert.

“Ons platform laat toe om data te verzamelen via een chatbot. Het stelt dan enkele gestandaardiseerde vragen aan de sollicitant. Dan volgt een analyse op basis van meer dan honderd parameters.”

“Eentje daarvan is bijvoorbeeld de reistijd naar het werk. Dat speelt geen rol voor de werkgever, maar is een belangrijke reden voor een werknemer om op termijn te vertrekken. We zetten dat in onze analyse af tegen de bedrijfspolicy en het profiel van de sollicitant. Als die persoon later als werknemer beslist om te verhuizen, of de privésituatie verandert, kan dat effect hebben op die parameter.”

Unwhyre – dat is de naam van het platform – zal volgens De Pauw dus niet alleen het rekruteringsproces verbeteren, maar ook kunnen analyseren of er een risico is dat een werknemer vertrekt.

Ethiek

Maar dergelijke data mining kan ook voor heel wat ethische problemen zorgen. Want zullen het in de toekomst AI-algoritmes zijn die bijvoorbeeld een ontslag bezegelen?

“Dat kan niet de bedoeling zijn. We werken daarom samen met een externe ethische commissie”, verzekert De Pauw. “We leveren rationele data aan bedrijven, die vervolgens emotionele beslissingen moeten onderbouwen. Onze AI elimineert ook niet tijdens de aanwerving.”

“Artificiële intelligentie is altijd gebiast, maar mensen zijn dat ook. Ikzelf onderhoud goede contacten met universiteiten zoals Cambridge, de KU Leuven en de UGent. Op termijn is het ook de bedoeling dat output steeds onderbouwd wordt met wetenschappelijke inzichten.”

Om zowel de consultancytak als de ontwikkeling van Unwhyre verder uit te bouwen, heeft Summ.link zopas meer dan 200.000 euro opgehaald via een financieringscampagne bij WinWinner.