Johan Taccoen neemt de algemene leiding van Storesquare

2c4fee8

Het in februari gelanceerde online e-commerce platform voor de lokale handelaar overtuigde Johan Taccoen uit Astene om zijn expertise in te zetten om de algemene leiding te nemen voor de verdere uitbouw van Storesquare. Inmiddels maken meer dan 500 handelaars gebruik van het platform en heeft Storesquare een bereik van de kust tot in Limburg.

Johan Taccoen, die een elektronica-opleiding volgde, werd van in het begin van zijn loopbaan als technisch manager van de Belgische luchtmacht geconfronteerd met computers, netwerken, robotica. Als early adopter vormt het digitale gebeuren de rode draad door zijn carrière.

Vanaf 2000 deed hij zijn intrede bij diverse digitale agentschappen als operational manager verantwoordelijk voor de implementatie van diverse webontwikkingen voor KMO en gemeentes en van IT infrastructuren bij respectievelijk Idator, Tidi Solutions en end2end Solutions. Hij was er eveneens projectmanager voor klantgerichte oplossingen.

Bij Telenet werd hij in 2006 aangezocht de streaming business unit op te zetten die toen nog in de kinderschoenen stond. Hij managede er ook diverse streamings voor live events zoals de eerste TMF Awards, Waregem Koerse of de inmiddels befaamde PoléPolé op de Gentse Feesten.

In 2008 ging hij de internationale toer op door diverse opdrachten te aanvaarden voor Truvo (de Gouden Gids) in België, Nederland, Ierland, Portugal en Roemenië. Hij leerde er als vendor manager de meeste aanbieders kennen en was verantwoordelijk voor het verzoenen van de bestaande online en nieuwe media met de nieuwe mobiele mogelijkheden.

“Aan de uitdaging om Storesquare uit te bouwen tot de Amazon voor de Belgische buurtwinkel kon ik niet weerstaan”, aldus Johan Taccoen

“Mijn knowhow inzake digitalisering van bedrijven, en mijn ervaring bij grote spelers gecombineerd met de doorgedreven kennis van het reilen en zeilen binnen KMO’s, moeten kunnen helpen bij het veroveren van de plaats die Storesquare verdient als tegenwicht voor de grote internationale spelers (Amazon, Bol.com) waar de huidige online kopers zich vandaag de dag op richten en die veel geld onttrekken aan de Belgische economie. Maar meer nog wil ik er mijn missie van maken de lokale handelaar te sensibiliseren van de noodzaak én de consequenties van het opzetten van een e-commerce. Eenmaal de beslissing genomen- en veel keuze is er niets of je holt hopeloos achter- is er een nauwgezette en voortdurende opvolging nodig van die virtuele shop. Net zoals een winkelier zijn etalage liefdevol aantrekkelijk maakt voor de passant, moet de webshop de bezoeker verleiden met voldoende en aantrekkelijk gefotografeerde producten. En daar is nog veel werk aan de winkel, letterlijk aan de ‘virtuele winkel’ dus.”